شباهت اتیسم و بیش فعالی

شباهت اتیسم و بیش فعالی

اتیسم نوعی ناتوانی رشدی و یک اختلال نورولوژیک است که تاثیرات قابل توجهی بر ارتباطات کلامی(گفتار)، غیرکلامی و تعاملات اجتماعی فرد می ‌گذارد.این اختلال اغلب تا قبل از سه سالگی آشکار شده و فرایند های آموزشی و یادگیری کودک را تحت‌الشعاع قرار می‌ دهد.میزان شیوع اتیسم در حال حاضر، ۱ نفر در هر ۵۹ تولد است و مهم‌ ترین علت ‌های آن عوامل ژنتیکی و زیست محیطی شناخته شده است.در این مقاله شباهت اتیسم و بیش فعالی را توضیح می دهیم

علائم و نشانه‌های ابتدایی اتیسم در کودکان

به طور کلی، ۵۰ درصد والدین قبل از ۱۲ ماهگی و ۸۰ الی ۹۰ درصد آن‌ها قبل از ۲۴ ماهگی متوجه این علائم در فرزند خود خواهند شد.این علائم عبارت‌اند از:

تا ۵ ماهگی لبخند اجتماعی یا هرگونه رفتار نشان دهنده خوشحالی و هیجان در ارتباط با دیگران مشاهده نشود.

کودک تا ۶ ماهگی نخندد و هیچ ارتباط چشمی وجود نداشته باشد یا خیلی محدود باشد.

تا۹ ماهگی هیچ آوا و غان و غونی وجود نداشته باشد، کودک همچنان بدون لبخند باشد و ارتباط غیرکلامی نیز وجود نداشته باشد.

تا ۱۲ ماهگی کودک پاسخی به نام خود ندهد و علائمی از برقراری ارتباط غیرکلامی مثل اشاره کردن وجود نداشته باشد.

تا۲۴ ماهگی هیچ جمله معنی دار و ساختار دو کلمه‌ای از کودک دیده نشود.

شباهت اتیسم و بیش فعالی

بیش فعالی چیست؟

اختلال بیش فعالی و نقص توجه یا ADHDاز شایعترین اختلالات تکاملی-عصبی دوران کودکی می ‌باشد.این اختلال معمولا در دوران کودکی تشخیص داده می‌ شود و در غالب اوقات تا بزرگسالی نیز ادامه می ‌یابد.کودکان مبتلا به ADHDممکن است در توجه، کنترل کردن حرکات و رفتار های سریع و ناگهانی دچار مشکل شوند، بیش از حد فعال و تکانشگر باشند و یا بدون فکر کردن به عواقب و تبعات اعمال و رفتار خود، عمل نمایند.

در تمامی کودکان طبیعی است که گاهی در تمرکز کردن دچار مشکل شوند اما کودکان مبتلا به بیش فعالی یا ADHDبه صورت ادامه دار با این مشکل رو به رو هستند.این علائم می‌تواند شدید باشد و در مدرسه، خانه و ارتباط با دوستان و همسالان برای کودکان بیش فعال مشکلاتی را ایجاد می ‌کند.

برخی علائم بیش فعالی

بیش از حد معمول فعالیت و تحرک دارند-دائما و به راحتی حواسشان پرت شده و نمی ‌توانند حتی برای مدت کوتاهی مشغول یک عمل ثابت و واحد باشند-تکانشی هستند و بدون فکر و ناگهانی دست به کار هایی می ‌زنند-تمرکز کردن برایشان بسیار سخت و دشوار

شباهت اوتیسم و بیش فعالی:  در عین حال که این دو اختلال یکسان نیستند، اما در برخی موارد با هم شباهت دارند.طبق مطالعات انجام شده پیرامون اختلال طیف اتیسم  اغلب کودکان مبتلا به بیش فعالی نیز ویژگی های اصلی اوتیسم که شامل چالش های ارتباطی، رفتار های تکراری و مشکل در تعاملات اجتماعی می باشد را از خود نشان می دهند. همچنین کودکان مبتلا به طیف اتیسم برخی از ویژگی های کلیدی بیش فعالی را دارا هستند که شامل موارد زیر می شود:

 بی توجهی: یکی از موارد مهم برای تشخیص دادن بیش فعالی در کودک، توجه نکردن در انجام فعالیت ها می باشد.

 از طرفی اکثر افراد مبتلا به اتیسم نیز به دلیل درگیری با مشکلات حسی از توجه کردن به عوامل مختلف دوری می گزینند.

بیش فعالی: نیاز به حرکت داشتن و خستگی مداوم در هر دو گروه دیده می‌ شود که البته این ویژگی برای تشخیص دادن هر دو اختلال اوتیسم و بیش فعالی و نقص توجه و ضروری نیست.

 تحریک پذیری: یکی دیگر از جنبه های قابل توجه اختلال بیش فعالی و نقص توجه، ویژگی تحریک پذیر می باشد. که افراد مبتلا به اتیسم نیز ممکن است با حرکات مداوم و تکراری دست های خود این ویژگی را از خود نشان دهند.

تفاوت اوتیسم و بیش فعالی

 تکرار و ترتیب: کودک مبتلا به اوتیسم علاقه زیادی به تکرار و ترتیب دارد در حالی که کودک مبتلا به بیش فعالی هیچگونه علاقه‌ ای به تکرار و یا انجام دادن اعمال یکسان و تکراری ندارد حتی اگر برایش مفید و آموزنده باشد.

 بازه زمانی توجه:کودک مبتلا به بیش فعالی و نقص توجه معمولاً برای تمرکز کردن روی یک موضوع به صورت طولانی مشکل دارد. این موضوع ارتباطی به میزان علاقه به عمل یا اتفاق مورد نظر ندارد.

 در صورتی که کودک مبتلا به اوتیسم می‌تواند توجه و تمرکز بسیار بالایی در فعالیت های مورد علاقه خود داشته باشد اما ممکن است که نتواند درگیر موضوعاتی شود که با آن ها علاقمند نیست.

شباهت اتیسم و بیش فعالی

چرا دو اختلال بیش فعالی و اوتیسم با هم اتفاق می افتند؟

 این دو اختلال، هر دو اختلالات رشدی_ عصبی هستند که در آن ها رشد مغز به نحوی تحت تاثیر قرار گرفته است. در نتیجه هر دو اختلال اوتیسم و بیش فعالی بر سیستم اعصاب مرکزی تاثیر دارند که مسئول حرکات زبان، حافظه، مهارت های اجتماعی و تمرکز می باشد. تعدادی از تحقیقات نشان داده اند که این دو اختلال اغلب با هم دیده می‌ شوند اما محققان هنوز نمی داند که علت این مسئله چه می باشد.

1 دیدگاه دربارهٔ «شباهت اتیسم و بیش فعالی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره