تاخیر کلامی چیست؟

تاخیر کلامی چیست؟

زبان یک وسیله ارتباطی در بین انسان هاست. از همین رو در هنگام رشد باید توجه ویژه ای بر رشد مهارت های کلامی کودک داشته باشید. توانمند شدن کودک برای مهارت های کلامی در قبل از 7 سالگی مهم است. به طور کلی مهارت های کلامی در رشد اجتماعی تاثیر گذار است. به طور معمول کودکان از 15 ماهگی شروع به تولید آوا هایی می کنند و در 2 سالگی شروع به گفتن کلمات محدود می کنند. این ها نشانه هایی برای رشد مغزی کودک است. اما در برخی از موارد کودکان با تاخیر کلامی مواجه می شوند. در این مقاله ما قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم که تاخیر کلامی چیست و چگونه باید آن را شناسایی کنیم. همراه ما باشید.

تاخیر کلامی چیست و چه علائمی دارد؟

آشنایی با تاخیر کلامی

تاخیر کلامی چیست یک اختلال ارتباطی است. عوامل گوناگونی می توانند ایجاد کننده این مسئله در کودک می باشد. به عنوان مثال وجود اختلال شناختی و یا اختلال شنوایی و.. می توانند ایجاد کننده این مسئله باشند. در برخی از موارد نیز علت تاخیر کلامی ترکیبی از همه این اختلالات است. وجود اوتیسم در کودک نیز می تواند ایجاد کننده تاخیر کلامی باشد. البته زیاد نگران نباشید زیرا همه کودکان درگیر با تاخیر کلامی به اوتیسم مبتلا نیستند. در تاخیر کلامی کودک به طور معمول برای ارتباط برقرار کردن با دیگران آمادگی ندارد و این مسئله می تواند ناشی از کندی در رشد او باشد. کودک درگیر با تاخیر کلامی ممکن است در درک فعالیت های ارتباطی دیگران نیز دچار اشکال باشد. در پاراگراف بعدی بیشتر با علائم تاخیر کلامی آشنا می شوید. این مسئله به یافتن پاسخ تاخیر کلامی چیست کمک شایانی می کند.

علائم این اختلال چیست و چگونه متوجه شویم که کودک به این اختلال دچار است؟

کودک دچار تاخیر کلامی در سن 15 ماهگی همچنان توانایی ادا آوا اصوات را ندارد. این درحالی است که از 12 ماهگی باید کودک تلاش خود برای ادا کردن آوا ها را انجام دهد.

  • در بیان و ادا کلمات محدود خود ناتوان است. کودک کم کم باید شروع به ادا برحی از کلمات از سن 1 و نیم تا 2 و نیم سالگی کند اگر این اتفاق رخ نداد باید نگران وجود این اختلال در کودک باشید.
  • کودک از پیروی از دستور و العمل ها و و تکرار کلمات کمی ناتوان است.
  • اینکه کودک نتواند تا سن 2 سالگی کلمه ای را ادا کند.
  • طریقه بیان و ادا کلمات و حرکات دهان صحیح نمی باشد.
  • اینکه کودک فقط کلمات را تکرار کند و نتواند با ترکیب کلمات جمله سازی کند.
چکونه تاخیر کلامی را تشخیص دهیم؟

علت ایجاد تاخیر کلامی در کودکان چه چیزی می باشد؟

  • ابتلا به اختلال های شنوایی یکی از علت های تاخیر کلامی است: کودکی که دچار اختلال شنوایی است به دلیل نشنیدن دیگر آوا ها توانایی تولید آوا نیز ندارد. این کودکان به این دلیل نمی توانند کلمه ای را تکرار کنند یا سعی کنید چیزی را ادا کنند.
  • ابتلا به اوتیسم نیز می تواند از دیگر عوامل ایجاد اختلال تاخیر گفتاری هست: اوتیسم بر ارتباطات کلامی تاثیر گذار است. البته که همه کودکان دچار تاخیر کلامی نیستند و همه کودکان دچار تاخیر کلامی به اوتیسم مبتلا نیستند.
  • از دیگر عوامل ایجاد کننده تاخیر کلامی ناتوانی ذهنی است. به طور کلی رشد نامناسب مغز می تواند باعث تاخیر کلامی شود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شده تا به موضوع تاخیر کلامی چیست بپردازیم. نکته ای که در ارتباط با این اختلال اهمیت دارد. این است که به سرعت شناسایی شود تا کودک تحت نظر متخصص قرار گیرد. مراجعه به متخصصین مغز و اعصاب و سلامت روان مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره