4 بازی ساده برای تشخیص اوتیسم

4 بازی ساذه برای تشخیص اوتیسم

بازی روشی است که والدین با استفاده از آن می توانند شناخت بیشتری نسبت به کودک خود پیدا کنند و در خلال آن کودک خود را با دقت مشاهده کنند و رفتار او را مورد ارزیابی قرار دهند.در این مقاله چهار بازی ساده برای تشخیص اوتیسم یاد میدهیم

اگرچه تشخیص اوتیسم بر عهده ی گروهی از متخصصان شامل: متخصص مغز و اعصاب، روانپزشک،متخصص اطفال و … است و بهترین راه تشخیص اوتیسم استفاده از تست های غربالگری رسمی است اما والدین کودک نیز می توانند با استفاده از بازی و مشاهده ی غیر رسمی کودک به بررسی رفتار های اجتماعی و ارتباطی کودک خود بپردازند و برخی از نشانه های اختلال طیف اوتیسم را در کودک تشخیص دهند و از این طریق برای درمان زودهنگام وی اقدام کنند.در ادامه به معرفی برخی از این بازی ها می پردازیم.

برای دریافت نوبت غربالگری و کارنامه رشد رایگان فرم ذیل را تکمیل نمایید.

بعد از پر کردن فرم زیر منتظر تماس همکاران برای نوبت دهی باشید.

فرم دریافت نوبت غربالگری و کارنامه رشد رایگان

ثبت اطلاعات برای دریافت نوبت غربالگری و کارنامه رشد رایگان
نکته مهم برای مراجعین خارج از ایران: جهت ارتباط با پذیرش از طریق واتس اپ 09381708285 (خانم دوستی) اقدام کنید.
    

یک بازی ساده برای تشخیص اوتیسم :

بازی شماره 1

  • ساده ترین راه ارزیابی و مشاهده کودک، استفاده از بازی «پرتاب کردن و گرفتن» است. این بازی یکی از چهار بازی ساده برای تشخیص اوتیسم است

شما می توانید این بازی را به دو صورت انجام دهید:

1- شما از کودک می خواهید با فاصله از شما بنشیند و در حین بازی توپی را به سمت کودک خود پرتاب می کنید. آیا کودک شما قادر به گرفتن آن است یا خیر؟

2-سبدی را با فاصله از کودک خود قرار می دهید و از او میخواهید توپ را داخل سبد بیندازد. آیا قادر به انجام این کار است؟

گرفتن و پرتاب کردن توپ به تمرکز، دقت و هماهنگی اولیه دست و چشم نیاز دارد که معمولا این توانایی ها در کودکان مبتلا به اوتیسم دچار اختلال است. همچنین در طی این بازی کودک باید در مورد بهترین اقدام تصمیم گیری کند. بنابراین بازی «گرفتن و پرتاب کردن توپ» می تواند راه مناسبی جهت مشاهده و ارزیابی کودک شما باشد.

بازی شماره 2

  • تعدادی کارت از مقوله های مختلف مانند میوه ها،حیوانات و رنگ ها تهیه کنید. (شما میتوانید این بازی را بدون کارت و با استفاده از وسایل بازی یا وسایل منزل خود نیز انجام دهید)

برای شروع تعدادی از میوه ها را در مقابل کودک خود قرار دهید و از او بخواهید به طور مثال سیب یا پرتغال را به شما بدهد.(بهتر است با میوه های آسان بازی را آغاز کنید)

آیا کودک شما توانایی اجرای درخواست شما را دارد؟

این بازی را با حیوانات و رنگها نیز تکرار کنید.تعدادی مکعب با رنگ های متفاوت را در اختیار کودک قرار دهید و از او بخواهید رنگ های آبی و قرمز را در کنار هم قرار دهد.

با این بازی شما میتوانید «شناخت» کودک خود را مورد ارزیابی قرار دهید. مشکل دیگری که کودکان طیف اوتیسم با آن روبرو می شوند آسیب حیطه ی شناخت در این کودکان است.

بازی شماره 3

  • تعدادی اسباب بازی مانند وسایل آشپزی، تلفن و عروسک تهیه کنید و رفتار کودک خود را به دقت مشاهده کنید. آیا کودک شما به طور خودانگیخته بازی با این وسایل را آغاز می کند؟ به طور مثال به طور نمادین شروع به صحبت کردن با تلفن میکند؟

در صورتی که کودک شما آغازگر بازی نبود، خودتان بازی را آغاز کنید مثلا با وسایل آشپزی شروع به آشپزی کنید و از او بخواهید در این بازی همراه شما باشد.آیا کودک شما توانایی ادامه بازی به صورت نمادین با شمارا داراست؟

بازی شماره 4

  • یک نخ به همراه تعدادی مهره تهیه کنید و از کودک خود بخواهید همراه با شما به نخ کردن مهره ها بپردازد. با این کار شما توجه و تمرکز کودک خود را مورد ارزیابی قرار میدهید. همانطور که گفته شد کودکان اوتیسم از توجه و تمرکز بالایی برخوردار نیستند.

مواردی که در حین بازی با کودک باید به آن توجه کنید

  • آیا کودک شما توانایی تقلید کردن از حرکات شما را دارد؟
  • آیا کودک شما تماس چشمی خوبی با شریک ارتباطی خود برقرار میکند؟
  • آیا در صورتی که شما به نقطه ای اشاره کنید توجه کودک شما به آن نقطه جلب می شود؟
  • آیا کودک شما به صدا کردن اسم خود توسط شما پاسخ می دهد؟
  • آیا در صورت تمایل به داشتن اسباب بازی خاصی،آن را از شما درخواست میکند؟
  • کودک شما درخواست های خود را به چه صورت انجام می دهد؟ آیا از کلام استفاده میکند؟ یا بیشتر درخواست کردن ها را با اشاره انجام می دهد؟
  • آیا کودک شما در حین بازی با هم سن و سالان خود ارتباط خوبی با آنها برقرار میکند؟
  • آیا اگر در حین بازی به هر دلیلی خواسته ی او براورده نمیشود،به این موضوع اعتراض می کند؟
  • در صورتی که پاسخ شما به سوالات بالا «خیر» بود بهتر است جهت ارزیابی دقیق تر کودک خود به کارشناس مراجعه کنید.

تعدادی از ابزار های رسمی جهت ارزیابی کودکان

همانطور که در ابتدای متن ذکر شد، بهترین راه برای تشخیص اوتیسم استفاده از ابزار های رسمی و ارزیابی کودک توسط کارشناس است.

تعدادی از ابزار های رسمی جهت ارزیابی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم عبارتند از:

  • چک لیست تعدیل شده اوتیسم برای نوپایان (M-CHAT)
  • مقیاس نمره گذاری گیلیام برای تشخیص اوتیسم (گارس ||)
  • آزمون غربال اوتیسم در کودکان (هیوا)

والدین عزیز بعد از مشاهده کودک خود از طریق بازی،می توانند جهت بررسی دقیق تر کودک به کارشناسان مربوطه مراجعه کنند تا کودک به طور رسمی مورد ارزیابی قرار دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره