داروی گیاهی برای درمان بیش فعالی؛ دوره طلایی درمان ADHD

داروی گیاهی برای درمان بیش فعالی؛ دوره طلایی درمان ADHD

داروی گیاهی برای درمان بیش فعالی یکی از روش‏های جدید درمان بیش فعالی شناخته می‎شود. اختلال کم توجهی و بیش فعالی شایع‎ترین اختلال دوران کودکی است که به عنوان یک اختلال روانپزشکی شناخته می‌شود. بین 5 تا 8% از کودکان دچار بیش فعالی هستند. بیش از 60 تا 70% آن‎ها این اختلال را تا دوره نوجوانی و بزرگسالی به همراه دارند.

اختلال بیش فعالی در ویرایش پنجم DSM-5 به طور کامل شرح داده شده است. سه نوع اختلال ADHD عبارتند از:

  • کم توجهی
  • بیش فعالی-تکانشگری
  • ترکیبی

علائم ADHD باید به مدت 6 ماه در کودکان و 5 ماه در بزرگسالان ادامه داشته باشد. باید در دو یا چند محیط، اختلال در عملکرد فرد مشاهده شود. روش‎های درمانی مختلفی برای این اختلال وجود دارد. روان درمانی، رفتاردرمانی، رفتاردرمانی شناختی، دارودرمانی، نوروفیدبک، تمرینات مغزی با دستگاه‎های ویژه، اصلاح سبک زندگی و تغذیه را می‎توان نام برد.

داروی گیاهی برای درمان بیش فعالی شیوه جدید درمان محسوب می‎شود.

حرکت از داروی شیمیایی به سوی داروی گیاهی

یکی از دلایل انتخاب داروی گیاهی برای درمان بیش فعالی کم عارضه بودن آن است. داروهای شیمیایی برای بسیاری از افراد در کوتاه مدت و میان مدت عوارضی به دنبال دارد. بر هدف اصلی درمان اثر منفی می‌گذارد. به دلیل ناشناخته بودن اختلال بیش فعالی انتخاب یک شیوه درمانی قاطع بسیار مشکل است. دارودرمانی در کنار سایر روش‎ها انتخاب می‎شود.

تحقیقات آماری بسیار کمی درباره اثر داروی گیاهی برای درمان بیش فعالی انجام شده است. زمانی در سیستم درمانی جهانی دارویی مورد تایید است که در تحقیقات، اثر درمانی داروی گیاهی اثبات شود. داروهای شیمیایی عوارض خود را در چند سال اخیر نشان داده‎اند. در آمریکا به عوارض سوء یکی از این داروها پرداخته شده است و مشاهدات، عوارض سوء را تایید کرده‎اند. نکته مهم درباره درمان هر نوع بیماری روحی و جسمی، توجه به دوره طلایی درمان است. یعنی دوره‌ای که روش‎های درمانی بیشترین اثر را خواهند داشت. دوران طلایی برای درمان اختلال بیش فعالی در دوره کودکی، بین 3 تا 8 سالگی است.

طب سنتی ایرانی و درمان اختلال بیش فعالی

در طب سنتی قبل از استفاده از داروی گیاهی برای درمان بیش فعالی باید مزاج کودک شناخته شود. گیاهان دارویی عوارض جانبی بسیار ناچیزی دارند. در طب سنتی بیش فعالی ناشی از افزایش صفرا در سر تعریف می‎شود. علائم آن نیز خشکی پوست و موهای سیخ در سر است. به عبارتی ناشی از غلبه گرمی و خشکی در بدن است. طب ‌سنتی در جهان به نام طب شرقی شناخته می‌شود. طب ایرانی، چینی و هندی را می‎توان نام برد.

در طب ایرانی برای درمان بیش فعالی چ با گیاهان دارویی، از غذاهای گس مزه مانند سرکه انگبین، شربت آبلیمو و… استفاده می‎شود. سرکه انگبین یکی از مواد درمانی است که با ترکیب عرق نعنا، عسل و گزینه سوم مانند عرق زرشک، کاسنی، سرکه و… تهیه می‎شود.

نوع دیگری از بیش فعالی که ناشی از سردی است بدن را ضعیف می‎کند اما فعالیت زیاد است. باید با سردی مقابله کرد و دارویی آن استفاده از بادام است.

داروی گیاهی برای درمان بیش فعالی برگرفته از طب شرقی

در تحقیقات مختلف که برگرفته از طب شرقی است انواع داروی گیاهی برای درمان بیش فعالی معرفی شده است. البته پیش از مصرف هر گیاهی دارویی باید منشا بیش فعالی ناشی از سردی و گرمی را بشناسیم. این گیاهان عبارتند از:

  • زعفران: مزاج آن گرم و لطیف است. برای درمان افسردگی، اضطراب افزایش تمرکز و قدرت ذهنی مفید است.
  • گل ساعتی یا پاسی فلورا: خواص بسیاری داشته و کمترین عارضه را دارد. برای درمان بی‎خوابی و آرامش اعصاب بسیار مفید است.
  • جینکوبیلوبا: در طب چینی از این داروی گیاهی برای درمان بیش فعالی استفاده می‎شود. تمرکز، توجه و حافظه را بهبود می‎بخشد. برای درمان اضطراب مفید است و مانع زوال عقل می‎شود.

جنسینگ، نعنا، گندم سبوس‎دار و… نیز برای درمان بیش فعالی تجویز می‎شوند.

داروهای گیاهی برای درمان بیش فعالی

نکات مهم درباره درمان با داروهای گیاهی

در زمان استفاده از داروهای گیاهی برای درمان بیش فعالی باید نکات مهمی مورد توجه قرار گیرند:

  • درمان خودسرانه با داروهای گیاهی به هیچ عنوان جایز نیست.
  • دوره درمانی، نوع گیاه، دوز مصرفی توسط متخصص برای شما مشخص می‎شود.
  • برای استفاده از آن‎ها باید حتماً به یک متخصص طب سنتی و روانپزشک مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره