آیا دیر حرف زدن کودک نشانه کم هوشی است؟

آیا دیر حرف زدن کودک نشانه کم هوشی است؟

یکی از مسائلی که والدین با آن درگیر هستند استفاده کودک از زبان در زمان مناسب است. بسیاری از والدین همواره در حال بررسی سن کودک و توانمندی بیانی او هستند تا مبادا کودکشان به تاخیر کلامی دچار باشد. برخی از آنها وجود تاخیر کلامی را نشانه کم هوشی و یا بیماری های مغزی می دانند. ما در این مقاله قصد داریم تا به صورت خلاصه به تمام موارد بیان شده در این پاراگراف بپردازیم. البته موضوع اصلی بحث ما در اینجا بررسی این سوال است که آیا دیر حرف زدن کودک نشانه کم هوشی است؟

آیا دیر حرف زدن کودک نشانه کم هوشی است؟ یا خیر

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم که تاخیر کلامی چیست؟ تاخیر کلامی به معنای عقب افتادن زمان ادا اصوات و بیان کلمات در کودک است. در حقیقت دیر حرف زدن و تاخیر کلامی تا حدودی به یک معنا می باشند. پس پاسخ ما به سوال آیا دیر حرف زدن کودک نشانه کم هوشی است؟ با پاسخ به سوال این پاراگراف یکی است. اگر بخواهیم در یک جمله به این سوالات پاسخ دهیم خواهیم گفت که: خیر صرف وجود تاخیر کلامی در کودک دلیل بر کم هوش بودن او نمی باشد. زیرا کودک برای کم هوش بودن علاوه بر تاخیر کلامی باید علائم دیگری نیز داشته باشد. در زیر به این علائم اشاره شده است.

علائم کم هوشی در کودکان چیست؟

کودکی که دارای کم هوشی است باید چندین مورد از موارد بیان شده تحت عنوان علائم کم هوشی را دارا باش تا به او کم هوش گفته شود.

  • حل مسئله: توانایی حل مسئله یکی از توانایی های کودک است که در بسیاری از موارد به مهارت های زبانی نیازی ندارد. اگر کودک بتواند پازل ها و مسائل ساده خود را حل کند دارای این توانمندی می باشد و کم هوش نیست.
  • استدلال و برنامه ریزی: هنگامی که کودک از اشتباهات خود در بازی درس می گیرد و یا برای انجام فعالیتی کار های مقدمه را انجام می دهد دارای توانمندی استدلال و برنامه ریزی است. کودکی که دارای کم هوشی است در این مورد نمره پایینی دریافت می کند.
  • توانمندی های یادگیری و مهارت های زبانی نیز از دیگر مواردی هستند که در ارتباط کم هوشی کودک باید مورد آزمون قرار گیرند. همانطور که می بینید تاخیر کلامی فقط یکی از چند موردی است که نبود آنها نشانه کم هوشی در کودک می باشد.

آیا دیر حرف زدن کودک نشانه کم هوشی است؟ و برای بر طرف کردن آن باید چه اقدامی انجام دهیم؟

شما به عنوان والدین کودک باید سوال آیا دیر حرف زدن کودک نشانه کم هوشی است؟ را در سن 2 یا 3 سالگی از خود بپرسید. زیرا در این سنین است که مهارت های کلامی کودک کم کم شروع به متجلی شدن می کنند. اگر در سن 3 سالگی همچنان علامتی از ادا کلمات و جمله سازی در کودک خود ندیدید می توانید این مسئله را جدی بگیرید و به متخصصین گفتار درمانی و سلامت روان برای این مسئله مراجعه کنید.

کودک دارای تاخیر کلامی آیا کم هوش است؟

سخن پایانی

فرزند در هر خانواده ای ارزشمند ترین دارایی آن خانواده می باشد. این مسئله که شما با این تاخیر کلامی در کودک سریع به سراغ سوال آیا دیر حرف زدن کودکان نشانه کم هوشی می باشد بروید می تواند مسئله ای عادی باشد. فقط این نکته را بدانید که در صورت که چند مورد از علائم بالا مشاهده شد و یا تا سن 2 تا 3 سالگی علامتی از بیان و ادا اصوات و کلمات در کودک نیافتید باید به سراغ متخصصین گفتار درمانی، سلامت روان و مغز و اعصاب بروید تا این مسئله برای شما روشن گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره