چه زمانی باید نگران حرف نزدن کودک باشیم؟

چه زمانی باید نگران دیر حرف زدن کودک باشیم؟

صحبت کردن و توانایی های کلامی برای کودک مسئله مهمی است. توانایی حرف زدن یکی از مهم ترین نکات تمایز انسانی است که دارای اهمیت فراوانی می باشد. به همین دلیل والدین معمولا روی زمان حرف زدن کودک خود بسیار حساس می باشند و این حساسیت در برخی از آنها حالت وسواس گونه بر روی هر عملکردی از کودک ایجاد می کند. پس شاید این سوال را به عنوان والدین از خود بپرسید که چه زمانی باید نگران حرف نزدن کودک باشیم. اگر به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستید و میخواهید مطالبی حول موضوع چه زمانی باید نگران حرف نزدن کودک باشم با شما در میان بگذاریم. همراه ما باشید.

علت تاخیر در حرف زدن کودک می تواند چه مواردی می باشد؟

موارد گوناگونی می توانند عامل حرف نزدن کودک باشند در این بخش ما به چند مورد از آنها اشاره می کنیم. الته توجه داشته باشید که هزاران دلیل دیگر نیز برای حرف نزدن کودک می تواند وجود داشته باشد و الزاما علت این مسئله ممکن است در اینجا وجود نداشته باشد. اما به صورت موردی برخی از آنها اینجا بیان می شود.

  • عوامل ارثی: برخی از کودکان به صورت ارثی دیر تر از بقیه شروع به حرف زدن می کنند. این مسئله ژنتیکی و عادی می باشد. پس احتیاجی به نگرانی زیاد نیست. فقط در صورتی که این مسئله خیلی طولانی شد باید ابراز نگرانی کنید.
  • مسائل محیطی: میزان توجه به کودک و تلاش برای برقراری ارتباط با او یک عامل تعیین کننده است. هرچه بیشتر کودک را برای حرف زدن تحریک کنید او بیشتر تلاش می کند و به نتیجه بهتری می رسید. شما می توانید با خواندن کتاب، پخش موسیقی، فیلم های مناسب کودکان و… به این کار بپردازید.

اختلالات کلامی و تاخیر گفتاری: انواعی از اختلالات گفتاری وجود دارند که می تواند بر زمان حرف زدن کودک تاثیر داشته باشد. 

  • بیماری ها و مشکلات مغزی: یکی دیگر از عواملی که می تواند باعث دیر حرف زدن کودک شود بیماری های مغزی است. بدین گونه که اشکال در اتصالات مغزی و یا ساختار آن باعث اختلال در بیان کلمات می شود. علاوه بر اینها بیماری هایی مثل اوتیسم و… نیز می توانند زمینه ساز این مسئله باشند.

از چه زمانی باید نگران حرف نزدن کودک باشیم؟

سوال اصلی و موضوع این مقاله از چه زمانی باید نگران حرف نزدن کودکان باشیم می باشد. جواب این سوال تحت تاثیر عوامل محیطی و ارثی گوناگونی می توانند قرار گیرد و تغییر کند. اما به طور معمول کودک از 12 ماهگی شروع به حداقل تلاش برای بیان کلمات می کنند و نتیجه تلاش های کودک در 14 ماهگی به صورت بیان برخی از کلمات نمایان می گردد. این مسئله که کودک در سن 14 ماهگی همچنان نمی تواند صحبت کند نباید شما را برافروخته کند. چون این مسئله ممکن است به دلیل عقب افتادگی ذهنی و یا بیماری هایی از این دست نباشد. بلکه علت آن مسئله ای پیش پا افتاد باشد. اما به این نکته توجه کنید که شما باید کودک خود را برای بررسی بیشتر به پیش متخصصین مربوطه ببرید.

چه زمانی باید نگران دیر حرف زدن کودک باشیم؟

سخن پایانی

توجه به مهارت های کلامی در کودک امری ضرورری برای هر خانواده ای می باشد. اما این نکته را فراموش نکنید که وسواس بیش از حد می تواند مسئله ای خطرافرین باشد. شما باید درصورت احساس مشکل در زمان حرف زدن کودک به گفتار درمانگر مراجعه کنید و از مشاوره او بهره کافی را ببرید. در این مقاله سعی شده تا توضیحاتی در ارتباط با موضوع چه زمانی باید نگران حرف نزدن کودک باشیم بیان شود. امیدواریم از مطالعه این مطالب لذت برده باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره