درمان خانگی اوتیسم در کودکان

درمان خانگی اوتیسم در کودکان

تحقیقات پزشکی در مورد طب مکمل شامل داروهای گیاهی و درمان های طبیعی حاکی از آن است که درمان های خانگی به هیچ عنوان جایگزین درمان ها و مداخلات توانبخشی نیست و رفتار درمانی در کودکان اتیسم باید انتخاب اول ما برای  درمان باشد. ولیکن بعضی از مکمل های گیاهی و رژیم های غذایی که در این مقاله صحبت خواهیم کرد در صورت تایید پزشک می تواند فواید بالقوه داشته باشد. پیش از آنکه به‌ این‌ بحث بپردازیم بهتر است با اختلال طیف اوتیسم و انواع روش‌های درمانی آشنا شویم.

مجموعه پیچیده و نا همگون از اختلالات رشدی عصبی ث(neurodevelopmental) و اختلال در روند رشد و تکامل مغز است که تا قبل از ۳ سالگی باعث بروز مشکلات رشدی می‌شود.

به طور کلی کودکان طیف اوتیسم در دو حوزه زیر آسیب می بینند:

  • نقایصی در ارتباطات و تعاملات اجتماعی
  •  الگوهای رفتاری، فعالیت‌ها و علاقمندی های تکراری و محدود

این نشانه ها از اوایل دوران کودکی قابل مشاهده اند و فعالیت های روزانه فرد را محدود و یا مختل می‌کنند.

آیا اوتیسم درمان دارد؟

درمان اختلالات طیف اتیسم یکی از چالش برانگیزترین درمان هاست و از آن جایی که اطلاعات کمی درباره علل و درمان آن در دسترس داریم، قضاوت‌ها درباره اوتیسم همواره با ظن و گمان همراه است. آنچه می دانیم آن است که اختلال طیف اوتیسم ناشی از بروز اختلال در روند تکامل مغز است و هنوز هیچ درمان قطعی برای آن کشف نشده است.

اگرچه که با انواع درمان ها دست آوردهای زیادی برای کمک به مبتلایان اوتیسم برای پشت سر گذاشتن ناتوانی اجتماعی این اختلال انجام شده است اما بسیاری از افراد، اتیسم را یک ناتوانی بلندمدت می دانند که می‌شود با حمایت و افزایش آگاهی عمومی درباره اختلال طیف اتیسم آن را به شکل موثری مدیریت کرد.

انواع درمان‌های اتیسم

 گاهی اوقات رفتارهای ناهنجار، محصول یادگیری هستند لذا باید آنها را به کمک تکنیک های رفتاری خاموش کرد. گاهی نیز ریشه رفتارهای ناهنجار بیولوژیک است؛ در این صورت علاوه بر رفتار درمانی مصرف دارو نیز ضروری است. برخی از تحقیقات نیز نشان دهنده ی استفاده از درمان‌های طبیعی و خانگی برای این اختلال است که در ادامه به بررسی صحت استفاده از درمان های خانگی و جایگاه آنها در درمان کودکان اوتیسم می پردازیم.

شواهد حاکی از آن است که مکمل های طبیعی در بهبود رفتارهای این کودکان موثرند با این حال شواهد پزشکی بسیار کمی برای این مکمل ها به عنوان کاربرد درمانی در اوتیسم وجود دارد و یا مطالعاتی که از پتانسیل گیاهان و داروهای طبیعی حمایت می کنند در مقیاس بسیار کوچکی است و ما نیازمند مطالعات گسترده‌ تری در این زمینه هستیم. آنچه مشخص است این است که رفتار درمانی و مداخلات توانبخشی  گام اول درمان برای کودکان طیف اتیسم اند. مهمترین رویکرد های درمان رفتاری در اوتیسم روش FLOOR TIME، SUNRISE،TEACH, PEX  هستند.

درمان خانگی اوتیسم در کودکان

درمان های خانگی نباید اولین و یا تنها روش کمک به کودکان اوتیسم باشد لذا بدون مشورت با پزشک خود هیچ گونه گیاه دارویی یا رژیم غذایی برای کودک خود لحاظ نکنید. در اینجا به برخی از رایج ترین گیاهان دارویی که در دوزهای خاص بی‌خطر هستند اشاره می‌کنیم :

بابونه

مطالعات پزشکی محدودی در حمایت از تاثیر این گیاه وجود دارد اما شواهد حاکی از آن است که بابونه با کاهش اضطراب، التهاب و بهبود وضعیت خواب باعث ایجاد آرامش در انسان می‌شود.

 اکیناسه

مطالعات متناقضی در رابطه با این گیاه وجود دارند. در برخی از مطالعات گفته می‌شود این گیاه با تقویت سیستم ایمنی در کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا موثر است اما در برخی دیگر این فواید را فقط یک اثر دارونما میداند.

 سیر

برخی از مطالعات گزارش دهنده سیر خاصیت ضد سرطان دارد به علاوه مشخص شده است که سیر در کاهش کلسترول، فشار خون موثر است و خاصیت ضد میکروبی دارد اما شواهد علمی مستقیم زیادی برای آن وجود ندارد. به طور کلی گزارشات از فواید سیر حمایت می کنند.

 جینسینگ

هم یک غذا وهم یک مکمل برای سلامتی شناخته شده است اما اثرات گیاهی آن می توانند آنقدر قوی باشند که مصرف آن با برخی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا رقیق کننده های خون عوارض خطرناکی را ایجاد کند. مصرف جینسینگ برای افراد دیابتی نیز توصیه نمی‌شود. به خاطر داشته باشید که برای اختلال طیف اتیسم هیچ درمان قطعی وجود ندارد و مدیریت علائم راه اصلی برای بهبود در این اختلال است.

 مطالعات بارها نشان داده اند که درمان های طبیعی، جایگزین درمانهای سنتی نیستند و می‌توان گفت تمرکز بر رفتار درمانی با درک قوی از خطرات و عوارض جانبی گیاهان دارویی و داروهای طبیعی از طریق مشاوره با پزشک به ایمن نگه داشتن کودکان طیف اوتیسم کمک می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره