بهترین ویتامین برای کودکان اتیسم

بهترین ویتامین برای کودکان اتیسم

اتیسم یک اختلال عصبی – رشدی می‌باشد که در آن بخش های مختلف مغز در افراد دارای این اختلال در همکاری با یکدیگر دچار مشکل می‌شوند. این اختلال اغلب در سه سال اول زندگی تشخیص داده می‌شود و شاخصه اصلی آن نقص در تعاملات و ارتباطات اجتماعی و وجود الگو های محدود و تکراری در رفتار، علایق و فعالیت ها می‌باشد‌. برخی از افراد اوتیسم، دارای اختلالات همراه از جمله کم توانی ذهنی، اختلال بیش فعالی و نقص توجه، صرع و مشکلات گوارشی نیز می‌باشند. در این مطلب خواهیم گفت بهترین ویتامین برای کودکان اتیسم کدامند پس با خانه رشد همراه شوید.

اتیسم دارای سه سطح می‌باشد که مبتلایان در هرکدام از این سطوح نیازمند میزان حمایت متفاوتی هستند.

دانشمندان تا به امروز نتوانسته‌اند علت دقیق بروز اختلالات طیف اتیسم را کشف کنند اما طی تحقیقات مشاهده شد که عواملی همچون عوامل ژنتیکی، وراثت، مشکلات محیطی، سبک زندگی و… می‌توانند در به وجود آمدن این اختلال نقش داشته باشند.

تا کنون نقص هایی در ژن های برخی از افراد مبتلا به اتیسم یافت شده و مشخص شده که دلیل عمده این تغییرات، تاثیر آلاینده های زیست محیطی بر محل زندگی انسان می‌باشد.

امروزه عنوان می‌شود که حدود ۶۲ درصد علل زیست محیطی و ترکیب آن با عوامل ژنتیکی، می‌تواند منجر به بروز اختلالات طیف اتیسم شود.

برخی فاکتور های خطرآفرین اتیسم

جنس

اختلال اتیسم در پسران تقریبا ۴ برابر دختران دیده می‌شود.

زایمان زودرس

نوزادان زودرس متولد شده قبل از ۲۶ هفتگی با وزن کم، بیشتر در معرض خطر ابتلا به اتیسم می‌باشند.

تاریخچه خانوادگی

خانواده هایی که دارای یک فرزند اتیسم هستند، محتمل تر است که فرزندان دیگری با این اختلال داشته باشند.

سن والدین

سن بالای پدر (بالای ۳۵ سال) و سن پایین مادر (زیر ۲۰ سال) در افزایش ریسک ابتلای کودک به اتیسم نقش دارد.

شرایط بارداری

مشخص شده که فاصله کم بین بارداری ها، خطر ابتلا به اتیسم را افزایش می‌دهد.

مشکلات تغذیه‌ای کودکان اتیسم

  • غذا خوردن مکرر بدون اینکه گرسنه باشد ( کودک قادر به تشخیص سیری یا گرسنگی نیست )
  • نپذیرفتن غذا های جدید
  • تمایل به خوردن غذا های تکراری و محدود
  • عدم پذیرش غذا ها در برخی رنگ ها بخصوص زرد و قرمز
  • مشکلات گوارشی
  • حساسیت به برخی مواد غذایی بخصوص گلوتن

رژیم غذایی در کودکان اتیسم

شواهد بسیاری حاکی از این است که تغذیه درمانی می‌تواند کمک بسیاری به کودکان اتیسم کند. کودکان اتیسم به دلیل مصرف آنتی بیوتیک زیاد، دچار ضعف پوسته‌ی روده می‌شوند و در نتیجه توجه به این مسئله ضروری می‌باشد.

در کودکان دارای اتیسمی که علائم بیش فعالی و نقص توجه در آن‌ها دیده می‌شود، متعادل نگه داشتن قند خون امری ضروری‌ است زیرا بدن آن‌ها توانایی کمتری برای متعادل نگه داشتن قند خون بالا دارد و این مسئله، خود سبب کاهش تمرکز در این افراد خواهد شد.

مصرف ترکیبی از ویتامین B6  ، منیزیم و ویتامین C  باعث بروز نشانه های بهبودی در کودکان اتیسم شده است. همچنین با مصرف ویتامین A نتایج چشم گیری در سلامت ساختار های سلولی مغز و معده دیده شده است . کودکان اتیسم ممکن است نیاز بیشتری به اسید های چرب ضروری، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های  A,C,E داشته باشند.

گلوتن و کازئین

گلوتن (پروتئین موجود در گندم) و کازئین (پروتئین موجود در شیر و لبنیات) در ایجاد بیماری اتیسم، بیشتر از سایر موارد نقش دارند و باید از رژیم غذایی این کودکان حذف گردند.

بسیاری از متخصصان معتقد اند که رژیم غذایی فاقد گلوتن و کازئین ناراحتی های روده و معده را کاهش داده و همچنین باعث بهبود گوارش، بهبود رفتار و افزایش تمرکز کودکان مبتلا به اتیسم می‌شود‌. چرا که این کودکان غالبا دارای ناراحتی های گوارشی بوده و اغلب با مشکلاتی چون نفخ معده، یبوست و برگشت غذا مواجه هستند و برخی از رفتار های ناهنجار کودک به دلیل این ناراحتی ها می‌باشد. دیده شده که زینک و ویتامین B6 می‌توانند به هضم پروتئین شیر و به اسید معده کمک کنند.

سایر غذا هایی که حذف آن‌ها کمک کننده است شامل مرکبات، شکلات، غذا های دارای رنگ های مصنوعی و نگهدارنده ها، تخم مرغ، گوجه، بادمجان، فلفل قرمز و ذرت می‌باشند.

بهترین ویتامین برای کودکان اتیسم

امگا 3

مصرف مواد غذایی التهاب آور و سخت هضم برای کودکان اتیسم مضر می‌باشد. امگا 3 التهاب را کم می‌کند و از بروز آن پیشگیری می‌کند. این ماده در ماهی، دانه چیا و گردو یافت می‌شود.

منیزیم

کاهش منیزیم در رژیم غذایی کودکان اتیسم باعث انجام رفتار های تکراری کلیشه‌ای مثل تکان دادن دست و پا، دندان قروچه، استرس و اضطراب و کاهش توجه و تمرکز می‌شود. ( منیزیم در آجیل خام، سبزیجات و کنجد یافت می‌شود ) .

ویتامین D

ویتامین D باعث کاهش مشکلات گوارشی و بهبود عملکرد انتقال دهنده های عصبی می‌شود. ( میگو، آب پرتقال و جو دوسر از منابع ویتامین D می‌باشند ) .

ویتامین C

ویتامین C که یکی از بهترین ویتامین ها برای کودکان اتیسم است و خاصیت آنتی اکسیدان و سم زدایی داشته و در ترمیم سلول های بدن موثر است. کمبود این ویتامین در کودکان اتیسم می‌تواند منجر به بروز حساسیت ها و التهابات پوستی و گوارشی خواهد شد. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف ویتامین Cتاثیرات چشم گیری در واکنش های رفتاری کودکان اتیسم دارد. ( مقادیر زیادی ویتامین C در جعفری، کیوی و کلم بروکلی وجود دارد ) .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره