آیا کودکان اتیسم حرف می‌زنند؟

آیا کودکان اتیسم حرف می‌زنند؟

اتیسم نوعی ناتوانی رشدی و یک اختلال نورولوژیک است که تاثیرات قابل توجهی بر ارتباطات کلامی (گفتار)، غیرکلامی و تعاملات اجتماعی فرد می‌گذارد. این اختلال اغلب تا قبل از سه سالگی آشکار شده و فرایند های آموزشی و یادگیری کودک را تحت ‌الشعاع قرار می‌دهد. آیا کودکان اتیسم حرف می‌زنند؟ رشد زبانی و گفتار در کودکان اتیسم وابسته به رشد فردی، اجتماعی، هوش فرد و سطحی از اتیسم که فرد در آن قرار دارد متفاوت است.

کودکان اتیسم می‌توانند با مشکلاتی از قبیل دشواری در درک معنی کلمات و جملات، لحن و زیر و بمی صدا و ریتم مواجه باشند. این مشکلات بر روی توانایی کودکان اتیسم در تفسیر و تعامل با جهان تاثیر می‌گذارد.

از هر سه فرد مبتلا به اتیسم، یک نفر در تولید آوا های گفتاری برای برقراری ارتباط موثر با اطرافیان، مشکل دارد. زبان و گفتار کودکان اتیسم _در صورت وجود_ اغلب به سختی قابل فهم خواهد بود.

رشد گفتار و زبان در کودکان اتیسم

تمامی کودکان از بدو تولد شروع به رشد زبان و یادگیری آن می‌کنند و این امر از طریق روابط آن ها با دیگران و نیز بازی کردن محقق می‌شود. این امر برای کودکان اتیسم بسیار دشوار است زیرا که این کودکان در ۱۲ ماهگی تمایل کمی برای ارتباط با دران نشان می‌دهند، توجه کمتری به محیط پیرامون خود دارند.

حرکات و واکنش های اطرافیان را رصد نمی‌کنند و یا توجه کمتری به آن ها دارند و بیشتر تمرکز خود را بر روی اشیا اطرافشان می‌گذارند. به همان اندازه که این کودکان در برقراری ارتباط با دیگران ناتوان هستند، به همان اندازه نیز امکان دارد که در رشد مهارت های کلامی خود با مشکلاتی رو به رو شوند.

برای دریافت نوبت غربالگری و کارنامه رشد رایگان فرم ذیل را تکمیل نمایید.

بعد از پر کردن فرم زیر منتظر تماس همکاران برای نوبت دهی باشید.

فرم دریافت نوبت غربالگری و کارنامه رشد رایگان

ثبت اطلاعات برای دریافت نوبت غربالگری و کارنامه رشد رایگان
نکته مهم برای مراجعین خارج از ایران: جهت ارتباط با پذیرش از طریق واتس اپ 09381708285 (خانم دوستی) اقدام کنید.
    

کودکان اتیسم به اشاره های والدین و اطرافیان توجهی ندارند، نمی‌توانند توجه مشترکی با والدین خود داشته باشند و نمی‌توانند به اشیا مورد اشاره نگاه کنند و نام آن ها را یاد بگیرند.کودک اتیسم ممکن است ارتباط چشمی خوبی نداشته باشد و این نقص به خودی خود می‌تواند در توجه مشترک تاثیر گذار باشد.

اولین کلمات در کودک اتیسم

کودکان عادی نخستین کلمات خود را در سن ۸ الی ۱۴ ماهگی تولید می‌کنند ولی آیا کودکان اتیسم حرف می‌زنند؟ در کودکان اتیسم، تولید اولین کلمات اغلب در محدوده ۳۸ ماهگی ایجاد می‌گردد. علاوه بر تاخیر در ظهور نخستین کلمات، تاخیر و نقص در زبان درکی و بیانی این در این کودکان نیز قابل مشاهده است.

طبق مطالعات انجام شده، کودکان اتیسم در سنین ۱۸ الی ۳۶ ماهگی بیشتر از صدا های غیر کلامی استفاده کرده و به میزان کمتری از حروف همخوان استفاده می‌کنند.به طور کلی این کودکان ممکن است تمایل بیشتری به استفاده از روش های غیر کلامی برای برقراری ارتباط با دیگران داشته باشند.

مشکلات کودکان اتیسم بسته به رشد شناختی و اجتماعی و هوش آن ها می‌تواند متفاوت باشد.اما بالاخره آیا کودکان اتیسم حرف می‌زنند؟ برخی از کودکان اتیسم ممکن است توانایی صحبت کردن نداشته باشند حال اینکه ممکن است برخی دیگر از آن ها خزانه واژگانی غنی و توانایی قابل قبولی در استفاده از گفتار داشته باشند اما اغلب آن ها به صورت موثری در کاربرد زبان و بسیاری از آن ها در زمینه‌ی معنای کلمه و جمله و همچنین آهنگ و ریتم مشکل دارند.

برخی از نشانه های گفتار در کودکان اتیسم

گفتار اصلا وجود نداشته باشد ( گفتار صرفا به صورت غرغر، گریه، فریاد و صدا های گلو باشد )

گفتار به شکل زمزمه یا به صورت موسیقیایی و آهنگین باشد

با لحن رباتیک مانند گفتار داشته باشد

طوطی وار گفتار داشته باشد به طوری که گفته های فرد را تکرار کند (اکولالیا)

جملات و عبارات درست باشند اما لحن آن ها قابل درک نباشد .

راهکارهایی برای حمایت از رشد گفتار و زبان در کودکان اتیسم

در سنین پایین (۲_۴سالگی)

استفاده از صدای حیوانات

معمولا کودکان در سنین پایین علاقه زیادی به حیوانات دارند. به جای استفاده از کلمات، می‌توان از اسباب بازی هایی که صدای حیوانات را شبیه سازی می‌کنند استفاده نمود.

کودک را وادار به گفتن کلمه‌ی “دوباره” کنید

این کلمه نقش بسیار مهمی در تعاملات ایفا می‌کند.یک فعالیت مورد علاقه کودک را انتخاب کرده و آن را چند بار انجام دهید و سپس دست نگه دارید. منتظر بمانید کودک با اشاره دست یا گفتن کلمه‌ی “دوباره” درخواست خود را به شما ابراز کند.

کودک را در موقعیت درخواست قرار دهید

اسباب بازی های مورد علاقه کودک را در معرض دید اما خارج از دسترس او قرار دهید.به کودک اجازه دهید با شیوه خودش آن را از شما درخواست کند.

در سنین پیش دبستانی (۵-۶سالگی)

در این سن مهارت‌ های زبانی و اجتماعی کودک کم‌کم درحال شکل گیری هستند و کودکان تمایل خود را برای ورود به بازی های گروهی و یافتن هم‌بازی به جای تنها بازی کردن نشان می‌دهند. اما برای کودکان اتیسم، شکل گیری و ظهور این مهارت ها به این سادگی نخواهد بود.برای کمک به این کودکان می‌توان تمرین هایی انجام داد:

بازی را نوبتی کنید

زمانی که کودک درحال بازی کردن است، با او هم‌بازی شوید. با اسباب بازی‌اش بازی کنید و اجازه دهید نوبت را از شما درخواست کند. از آنجایی که ذهن این کودکان بیشتر به صورت تصویری عمل می‌کند، بازی های تصویری و کارتی انتخاب خوبی برای ترغیب آن‌ها به نوبت گیری می‌باشد.

بازی‌های نقش آفرینی

کودکان در این سن از بازی های نقش آفرینی لذت می‌برند. بازی هایی مثل خاله بازی، مدرسه بازی، خرید از فروشگاه و… به کودک کمک خواهد کرد تا گفتار، زبان و رفتار مناسب با هر موقعیت را یاد بگیرند.

بازی حدس حالات چهره درک ارتباطات و نشانه های غیرکلامی برای کودکان اتیسم یک چالش جدی‌ است‌. با انجام بازی می‌توان این مشکل را تا حدودی برطرف کرد. یک حالت چهره‌ای به خود بگیرید (خوشحال، ناراحت، عصبانی و….) و از کودک بخواهید معنای آن را حدس بزند.در ازای حدس های درست به کودک جایزه دهید.

2 دیدگاه دربارهٔ «آیا کودکان اتیسم حرف می‌زنند؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره