بازی های افزایش تمرکز کودکان

بازی های افزایش تمرکز کودکان

بازی فعالیتی طبیعی و لذت بخش است و همچنین وسیله‌ای برای بروز احساسات، برقراری روابط، توصیف کردن تجربیات و آشکار کردن آرزو ها می‌باشد. کودک در بازی نیاز های حسی- حرکتی خود را برطرف کرده و انرژی درونی خود را تخلیه می‌نماید. در صورتی که انرژی های درونی کودک تخلیه نشود، احتمالا به اضطراب، افسردگی و پر تحرکی تبدیل خواهد شد. بازی کردن باعث شکوفایی استعداد های نهفته کودک می‌شود و امکان استفاده از قوه تخیل را برای کودک فراهم می‌آورد.کودک با بازی کردن، با اصول و قوانین حاکم بر اجتماع آشنا می‌شود و رفتار های هوشمندانه خود را تقویت می‌کند. بعضی از بازی ها هستند که موجب تقویت حافظه کودک و افزایش تمرکز در آن‌ها می‌شود که در این مطلب برخی از بازی های افزایش تمرکز کودکان را نام می بریم.

بازی های افزایش تمرکز کودکان

شاید ساده به نظر برسد اما رنگ آمیزی کردن تمرین بسیار کارامدی برای افزایش تمرکز کودکان می‌باشد. این بازی به تقویت قدرت دست ها، میزان دقت و توجه کودک به جزئیات کمک بسیار زیادی می‌کند.

هدایت توپ با فوت کردن

برای این بازی توپ سبکی را روی میز می‌گذاریم. در یک سمت میز کودک، و در سمت دیگر فردی که یک سبد در دست دارد قرار می‌گیرند. کودک باید با فوت کردن توپ را به داخل سبد هدایت کند.

راه رفتن با لیوان آب

یکی از بازی هایی که باعث افزایش تمرکز کودکان می‌شود راه رفتن با لیوان آب است. در این بازی یک لیوان پلاستیکی را آب کرده و روی کف دست کودک قرار می‌دهیم و از او می‌خواهیم مسیری را طی کند بدون این که حتی قطره‌ای از لیوان آب بریزد.

در مراحل بعدی می‌توانید هر دو دست کودک را درگیر کنید.

شطرنج

این بازی علاوه بر افزایش دقت، توجه و تمرکز، موجب افزایش و تقویت هوش هیجانی کودک نیز می‌شود و به او آموزش می‌دهد که چگونه تصمیمات لحظه‌ای بگیرند و با توجه به تغییر شرایط، واکنش صحیح و منطقی از خود نشان بدهند.این مهارت ها در زندگی آینده نیز بسیار کاربردی خواهند بود.

بازی های‌ ساختنی-چیدنی

بازی های ساختنی و چیدنی مثل لگو یا برج هیجان از جمله بازی هایی هستند که باعث افزایش تمرکز کودکان می‌شوند. در این بازی های کودک باید از خلاقیت و تمرکز خود برای تکمیل یک پازل یا ساخت سازه های متنوع استفاده کند.

بازی با حبوبات مخلوط

در این بازی چند مدل از حبوبات ریز مثل عدس، ماش و لپه را با هم مخلوط کرده و در ظرفی مثل سینی میریزیم. سپس از کودک می‌خواهیم یک مدل حبوبات را جدا کرده و در ظرفی با دهانه کوچک بریزد. در مرحله بعدی حبوبات را از ظرف به داخل سینی ریخته و از کودک می‌خواهیم حبوبات دیگری را جدا کند.

اجسام بزرگ و کوچک

این فعالیت مناسب کودکان دو تا سه سال می‌باشد. در این بازی از کودک می‌خواهیم اجسام را از بزرگ به کوچک یا از کوچک به بزرگ مرتب کند. برای این بازی می‌توان از حلقه های رنگی در سایز های متفاوت، آجر های کوچک و بزرگ و… استفاده کرد.

راه رفتن با کتاب روی سر

در این بازی برای افزایش تمرکز کودکان، کتابی را روی سر کودک گذاشته و از او می‌خواهیم طول اتاق را طی کند بدون اینکه کتاب از روی سرش بی‌افتد.

این بازی در حفظ و تقویت تعادل نیز نقش دارد.

بازی تفاوت ها

در این بازی دو تصویر به ظاهر کاملا مشابه را داریم که تفاوت هایی عمدی در آن وجود دارد. از کودک می‌خواهیم این تفاوت ها را از بین این دو تصویر بیابد.

توجه داشته باشید هرچه این تفاوت ها جزئی تر باشند، بازی سخت تر و در نتیجه مناسب سنین بالا تر می‌باشد.

مکعب روبیک

مکعب روبیک یکی از بازی هایی است که انجام دادن آن علاوه بر تمرکز، به مهارت نیز احتیاج دارد. برای شروع می‌توانیم از مکعب هایی استفاده کنیم که در هر وجه خود چهار مربع دارند.سپس در صورت موفقیت و پیشرفت، تمرین را سخت تر می‌کنیم.

چراغ قرمز-چراغ سبز

در این بازی یک بزرگسال با فاصله در سمت مقابل کودک، در نقش چراغ راهنمایی و رانندگی قرار می‌گیرد. از رنگ های متفاوتی برای ارائه دستور “حرکت” و “ایست” استفاده می‌شود. در ابتدا برای این کار از رنگ سبز و قرمز به دلیل آشنایی بیشتر برای کودک استفاده شده و سپس در ادامه برای ایجاد چالش بیشتر رنگ ها را تغییر می‌دهیم. مثلا بنفش برای حرکت و نارنجی برای ایست.

آدم برفی ، بازی افزایش تمرکز کودکان

در این بازی کودک مثل یک آدم برفی بی حرکت می‌ایستد. سپس از او می‌خواهیم طبق شرایطی که می‌شنود، حالات خود را تغییر دهد. برای مثال زمانی که می‌گوییم خورشید طلوع کرده و آفتاب می‌تابد، کودک به عنوان آدم برفی شروع به آب شدن  کند.

فنجان و توپ

برای این بازی به سه عدد فنجان کاملا یکسان و یک شکل و یک توپ کوچک نیاز داریم. توپ را داخل یکی از فنجان ها می‌اندازیم یه طوری که کودک ببیند توپ در کدام فنجان است. سپس فنجان ها را مقابل چشم کودک جا به جا میکنیم سپس از او می‌خواهیم فنجان حاوی توپ را انتخاب کند.

داستان گویی

داستانی را برای کودک تعریف می‌کنیم و از او می‌خواهیم تا جایی که می‌تواند آن را به خاطر بسپارد. سپس از او می‌خواهیم که داستان را بازگو کند. این بازی کودک را وادار می‌کند تت توجه و تمرکز خود را روی حفظ کردن داستان متمرکز کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره