چکار کنیم بچه بیش فعال نشه

چکار کنیم بچه بیش فعال نشه

بیش فعالی یا ADHD یکی از شایع ترین اختلالات عصبی _ رشدی در بین کودکان است. ۳ تا ۵ درصد کودکان در سنین مدرسه به بیش فعالی مبتلا هستند. میزان شیوع این اختلال در پسران بیشتر از دختران می باشد. در این اختلال الگوی پایداری از فعالیت های بیش از حد، کم توجهی و رفتار های تکانشی در فرد دیده می شود. نشانه های بیش فعالی در کودکان معمولاً قبل از ورود به مدرسه بروز می‌ یابد و تشخیص داده می شود. اما چکار کنیم بچه بیش فعال نشه

 تشخیص بیش فعالی

بیش فعالی در کودکان در سنین مختلف تشخیص داده می شود. ممکن است این اختلال در نوزادان نیز وجود داشته باشد اما معمولا نشانه ها و علائم آن قبل از ۷ سالگی بروز می یابد. از آنجایی که یکی از بارزترین نشانه های این کودکان عدم تمرکز و بی توجهی در آن ها است، معمولاً در دوران مدرسه توسط معلم یا والدین قابل تشخیص می‌ شوند. بیش فعالی همچنین توسط روانشناس کودک و با استفاده از مصاحبه بالینی تشخیص داده می شود. اما چکار کنیم بچه بیش فعال نشه

چکار کنیم بچه بیش فعال نشه ؟ تشخیص ابتلای کودک به بیش فعالی در چندین مرحله انجام شده و آزمایش واحدی برای تشخیص آن وجود ندارد.برخی از مشکلات دیگر همچون اضطراب، افسردگی، مشکلات خواب و انواع خاصی از اختلالات یادگیری می ‌توانند علائم مشابهی داشته باشند.

برای دریافت نوبت غربالگری و کارنامه رشد رایگان فرم ذیل را تکمیل نمایید.

بعد از پر کردن فرم زیر منتظر تماس همکاران برای نوبت دهی باشید.

فرم دریافت نوبت غربالگری و کارنامه رشد رایگان

ثبت اطلاعات برای دریافت نوبت غربالگری و کارنامه رشد رایگان
نکته مهم برای مراجعین خارج از ایران: جهت ارتباط با پذیرش از طریق واتس اپ 09381708285 (خانم دوستی) اقدام کنید.
    

بنابراین یک مرحله از فرایند تشخیص شامل آزمون های شنوایی و بینایی است تا سایر مشکلات احتمالی را رد کند. فرایند تشخیص معمولا شامل یک چک لیست برای ارزیابی علائم و گرفتن تاریخچه کودک از والدین، معلم ها، و گاهی خود کودک می‌ باشد .

تشخیص بیش فعالی در نوزادان

شناخت علائم اولیه بیش فعالی در دوران نوزادی خواسته بسیاری از خانواده ها می باشد اما تاکنون آزمایش تست یا راهکار قابل اعتمادی برای تشخیص این اختلال ابداع نشده. البته برخی از علائم و رفتارهای خاص در نوزادان می تواند تا حدی نشان دهنده بیش فعالی باشد :

  • نوزاد اغلب به شکل طولانی و متوالی در حال گریه کردن است
  • خواب آشفته دارد و برنامه خواب او به هم ریخته است
  • از نظر تغذیه تمایل چندانی به مواد خوراکی ندارد
  • برخی از نوزادان به شدت نا آرام و بیقرار هستند و تماس بدنی موجب آشفتگی آن ها می شود

اگرچه ‌این شواهد، تایید کننده وجود بیش فعالی نیستند اما در یک سوم نوزادان این علائم ثبت شده اند .

 چه چیزهایی در دوران بارداری باعث بیش فعالی کودک می شوند ؟

 رحم مادر اولین محیطی است در شخص در آن رشد می کند و از آن متولد می‌شود. بنابراین دور از ذهن نیست که رفتار مادر باردار میتواند سلامت یا مسیر درگیری و رویارویی با بیماری های مختلف در نوزاد را تعیین کند .

 مصرف دخانیات در دوران بارداری و بروز اختلال بیش فعالی

 استعمال دخانیات در دوران بارداری می‌تواند عامل بسیار خطرناکی برای درگیری نوزاد با بیش فعالی باشد. فرایند تاثیرگذاری به این شکل است که نیکوتین موجب هایپوکسی یا کمبود اکسیژن در رحم مادر شده که این مسئله باعث اختلالاتی در رشد مغز جنین می شود که باعث درگیری کودک با مشکلاتی همچون بیش‌فعالی می گردد.

 مورد دیگر استفاده مادر از کوکائین و هروئین در دوران بارداری و همچنین قرار گرفتن مادر یا جنین در معرض فلزاتی مانند سرب و روی می باشد . نوزادانی که دچار تولد زودرس می‌شوند و یا هنگام تولد وزن کمی دارند نیز از شانس بیشتری برای بروز پیش فعالی برخوردارند.

 تاثیر رژیم غذایی مادر در دوران بارداری بر بروز بیش فعالی

 بیش فعالی اختلال بسیار پیچیده ای است و نیاز است تمام پارامترهای مختلف و میزان تاثیر آنها در بروز و شدت عارضه را در نظر گرفت .

 پژوهشگران طی مطالعاتی دریافتند که مادرانی که رژیم غذایی شامل غذاهای فرآوری شده و مقدار زیادی چربی و شکر داشته‌اند در مقایسه با سایر مادرانی که رژیم غذایی سالم تری داشتند، بیشتر کودکان بیش فعال به دنیا آوردند .

 ‏

 چه غذاهایی موجب بیش فعالی جنین می گردند

 از جمله عوامل موثری که در ایجاد بیش فعالی در جنین تاثیر گذار هستند می توان سوء تغذیه مادر را نام برد. این سوء تغذیه در نتیجه‌ی استفاده از غذاهای فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس، غلات صبحانه، محصولات کنسروی، نان های صنعتی، نوشیدنی های گازدار و انواع سس‌ ها و چاشنی‌ ها به وجود می آید.

چکار کنیم بچه بیش فعال نشه ؟ تجمع جیوه در ماهی های پرورشی و ماهی های دریای خزر و خلیج فارس مشاهده شده و توصیه می شود مادر از مصرف ماهی های حاوی مقادیر بالای جیوه همچون ماهی سفید، ماهی تن، کوسه ماهی و شمشیر ماهی خودداری کنند.

مادر در دوران بارداری به هیچ عنوان نباید از تخم مرغ خام در رژیم غذایی خود استفاده کند.همچنین باید از مصرف خودسرانه ویتامین ها و مکمل ها به منظور جلوگیری از مسمومیت پرهیز شود. خیلی از مادران استفاده از استامینوفن را بی خطر می‌ دانند. با این حال شواهدی وجود دارد که نشان دهنده تاثیر مصرف استامینوفن در دوران بارداری در دوران بارداری بر بیش فعالی در کودکان می باشد.

اختلال تیروئید و بیش فعال شدن بچه

مادرانی که در دوران بارداری و مخصوصا سه ماهه اول آن با اختلال تیروئید مواجه می شوند، نوزادان بیش فعال به دنیا می آورند. بنابراین با مشاهده علائمی همچون احساس سرما، یبوست، فراموشی و احساس افسردگی باید آزمایش تیروئید داده و رژیم غذایی خود را تغییر دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره