بازی برای افزایش تمرکز

بازی برای افزایش تمرکز

بازی برای افزایش تمرکز بسیار مفید است اما در ابتدا می خواهیم به تعریفی از تمرکز در کودکان اشاره کنیم.زمانی که کودک توانایی کنترل توجه خود را داشته باشد و از آن برای درک مسائل مختلف به درستی استفاده کند، می توانیم بگوییم که وی از تمرکز خوبی برخوردار است. زمانی کودکانی متمرکز خوانده می شوند که تمام انرژی خود را در به اتمام رساندن کاری که در حال انجام آن هستند صرف کنند و اجازه ندهند که عوامل حواس پرت کن در اطراف آنها مانع از ادامه کار شود.

ما در ادامه به بررسی اهمیت تمرکز در کودکان و نشانه های عدم تمرکز در آنها می پردازیم. همچنین تعدادی از بازی هایی را معرفی خواهیم کرد که به افزایش تمرکز در کودکان کمک می کند. والدین عزیز می توانند با انجام این بازی ها در طول روز تمرکز کودک خود را بهبود ببخشند و در کنار آن از بازی با کودک خود لذت ببرند.

اهمیت تمرکز در کودکان

تمرکز نه تنها در کودکان بلکه در بزرگسالان نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. داشتن تمرکز بالا منجر می شود که اشتباهات کودک در انجام کارها به حداقل برسد؛ در نتیجه نیازی نیست که کودک شما مجددا وقت و انرژی خود را صرف انجام همان کار کند و این موضوع منجر به افزایش کیفیت در زندگی روزمره وی می شود.

تمرکز بالا باعث می شود آگاهی کودک از کاری که در حال انجام آن است به حداکثر برسد.

به طور مثال : زمانی که کودک شما با تمرکز بالا در حال نقاشی کشیدن است، خلاقیت او به میزان قابل توجهی افزایش میابد و در کنار آن می تواند رنگ ها را به خوبی یاد بگیرد و آنها را به ذهن بسپارد و در نتیجه مهارت های شناختی او نیز (در این فعالیت شناخت رنگ ) افزایش می یابد.

تمرکز بالا همچنین ریسک انجام چند کار به طور همزمان را کاهش می دهد و منجر می شود کودک هنگام انجام یک کار، تمام تمرکز خود را صرف انجام همان کار کند و در نتیجه آن را به بهترین نحو ممکن به اتمام برساند.

نشانه های عدم تمرکز در کودکان

  • کودک شما کارهای پرخطر انجام می دهد.
  • کودک شما مدت زمان کوتاهی بر روی یک فعالیت می ماند و آن را نیمه تمام رها می کند.
  • کودک شما کارهای روزمره را به آسانی فراموش می کند.
  • کودک شما مدام در حال انجام فعالیت است و خستگی ناپذیر به نظر می رسد.
  • کودک شما مدام بی قرار است و این بی قراری را با کارهای مختلف به شما نشان می دهد به طور مثال مدام جیغ می زند یا اندام های بدن خود را تکان می دهد.

بازی های افزایش تمرکز در کودکان

بازی هایی که در ادامه معرفی می شوند باید به‌صورت مستمر حداقل روزی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه انجام شوند. این استمرار باعث فعال شدن مغز کودکان و افزایش دقت و تمرکز می‌‌شود.

بازی با آجیل مخلوط

در این مدل بازی مقداری آجیل اعم از پسته، بادام، تخمه، نخود و کشمش را مخلوط کنید و از کودک خود بخواهید یک مدل از آجیل ها مثلا پسته را جدا کند و در ظرفی قرار دهد.

اگر کودک شما در درک مفهوم بازی دچار مشکل شد، شما می توانید برای شروع خودتان یک بار این کار را انجام دهید و سپس از او بخواهید تا به ادامه بازی با شما بپردازد،شما می توانید این کار را با سایر وسایل منزل مانند حبوبات نیز انجام دهید.

بازی آجیل مخلوط یکی از بازی هایی است که به افزایش تمرکز در کودکان منجر می شود.

بازی های نشانه ای

بازی های نشانه ای به گونه ای انجام می شوند که شما برای کودک خود هدفی را بعنوان نشانه تعیین می کنید و از او می خواهید که به آن نشانه ضربه بزند .

دارت : بعنوان مثال شما می توانید از دارت استفاده کنید و از کودک بخواهید نقطه خاصی را هدف بگیرد و دارت را به آن نقطه پرتاب کند.

انداختن توپ در سبد : بازی انداختن توپ در سبد نیز نوع دیگری از بازی نشانه ای است. یک سبد را با فاصله مشخصی از کودک خود قرار دهید و از کودک بخواهید تعدادی توپ را به داخل آن پرتاب کند. این بازی در چند مرحله انجام می شود و در صورت موفقیت کودک در هر مرحله،فاصله سبد از کودک در مراحل بعدی بیشتر خواهد شد.

پازل

پازل ها نیز بازی های مناسبی برای افزایش تمرکز در کودکان هستند. بهتر است برای شروع از پازل هایی استفاده کنید که به افزایش مهارت های شناختی کودک نیز کمک می کنند. به طور مثال شما می توانید از پازل حیوانات شروع کنید.

بازی های تعادلی

بازی های تعادلی باید با رعایت نکات ایمنی انجام شوند.

راه رفتن در حریم کاشی ها : به طور مثال شما هنگامی که در خیابان راه می‌روید می توانید از کودک خود بخواهید که در بخش خاصی از کاشی های خیابان قدم بردارد و حریم کاشی ها خارج نشود.

راه رفتن با راکت و توپ : بازی دیگری که می توانید بعنوان بازی تعادلی انجام دهید بازی راه رفتن با راکت و توپ است به طوری که کودک با یک راکت و توپی که روی آن قرار دارد راه برود به شکلی که توپ از روی راکت نیفتد.

بازی هایی که در بالا اشاره شد تعدادی از بازی هایی هستند که منجر به افزایش تمرکز در کوکان می شوند. در صورتی که کودک شما بالای 5 سال سن دارد، می توانید از بازی هایی مانند شطرنج، مکعب روبیک، برج هیجان و دومینو نیز برای افزایش تمرکز او استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره