رفتار درمانی شناختی چیست

رفتاردرمانی شناختی چیست

رفتار درمانی شناختی چیست ؟ رفتاردرمانی اصطلاحی کلی برای انواع درمان هایی که اختلالات سلامت روان را درمان می‌ کنند، می باشد. این شکل درمان به دنبال شناسایی و کمک به بهبود رفتار هایی با پتانسیل خود تخریبی و یا ناسالم است.

 ایده این درمان بر اساس این باور است که همه رفتار ها آموخته می شوند و می توان رفتار های ناسالم را تغییر داد.

 تمرکز درمان اغلب بر مشکلات حال حاضر و چگونگی تغییر دادن آن ها می باشد.

 چه کسانی می توانند از رفتار درمانی سود ببرد؟

 رفتار درمانی می‌تواند برای طیف افراد با اختلالات متفاوت سودمند باشد. افراد معمولاً برای اختلالات زیر به دنبال رفتار درمانی هستند:

 افسردگی_اضطراب_اختلالات هراس(فوبیا ها)_مسائل خشم

 همچنین رفتار درمانی به برخی از شرایط اختلالات مثل اختلالات اشتها  اختلال استرس پس از حادثه (PTSD)،  اختلال دوقطبی، بیش فعالی، اختلال طیف اتیسم، اختلال وسواس فکری (OCD)، صدمه به خود و سوء مصرف مواد مخدر.

 رفتار درمانی می‌تواند برای کودکان و بزرگسالان مفید باشد.

رفتاردرمانی شیوه های مختلفی دارد.مانند:

رفتاردرمانی شناختی_بازی درمانی شناختی.درمانی_حساسیت زدایی سیستمی_بیزاری درمانی_عاطفی.منطقی_نظریه یادگیری اجتماعی

رفتار درمانی شناختی چیست؟

رفتار درمانی شناختی چیست؟

این شاخه از رفتار درمانی بسیار محبوب می باشد.این روش در واقع ترکیبی از رفتار درمانی و شناخت درمانی بوده و به چگونگی تاثیر گذاری افکار و عقاید اشخاص بر عملکرد و روحیه آن ها تکیه دارد. رفتار درمانی شناختی اغلب به مشکلات فعلی شخص و چگونگی حل کردن آن ها توجه میکند.هدف بلند مدت در این درمان این است که، الگو های فکری و رفتاری فرد را به الگو های سالم تر و مناسب تر تغییر دهد.

رفتار درمانی شناختی یک نوع روان درمانی کوتاه است. همینطور بر مسائل حال حاضر تمرکز دارد و مبنی بر این نظریه است که شیوه تفکر و احساس فرد در شیوه رفتار او اثر می گذارد.

 تمرکز این رویکرد بر روی حل مشکل است. هدف آن تغییر الگوی فکری مراجع در جهت تغییر پاسخ او به موقعیت‌ های سخت می باشد.

رفتار درمانی شناختی می تواند در بسیاری از مسائل و مشکلات سلامت روان استفاده شود. این روش توسط بهترین متخصص روانشناس و متخصصان روانپزشک برای درمان اختلالات روانی به کار می رود.

 چه کسانی از رفتار درمانی شناختی سود می برند؟

 رفتار درمانی شناختی برای خانواده‌ ها، زوج‌ ها، کودکان، نوجوانان و افراد بالغ قابل اجرا می باشد. این روش در درمان افسردگی، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب پس از حادثه، اضطراب عمومی، اختلالات پانیک، ترس از مکان های باز، هراس اجتماعی، اختلالات غذا خوردن، مشکلات ازدواج، اختلال وسواس اجباری، اضطراب و افسردگی کودکان موثر واقع می شود.

رفتار درمانی شناختی می‌تواند به عنوان مداخله در درد های مزمن ناراحتی های وابسته به آن ها نیز موثر باشد.

 عملکرد رفتار درمانی شناختی

در رفتار درمانی شناختی فرد یاد می گیرد که افکار دردناک و اذیت کننده که در مورد مشکلات حال حاضر خود دارد شناسایی کرده و خودش تعیین کند که آیا این افکار واقع گرایانه هستند یا خیر. اگر رفتار ها غیر واقع گرایانه تشخیص داده شوند، درمانگر مهارت هایی را به فرد آموزش می دهد که به او کمک کند که الگوی فکری خود را تغییر داده و جایگزین آن ها افکاری بشوند که با وضعیت کنونی مراجع متناسب تر باشند.

 زمانی که دیدگاه فرد واقع گرایانه تر شد، درمانگر می تواند در تعیین اقدامات مناسب کمک کند این روش شامل تمرین هایی نیز می باشد که این تمرین ها در یادگیری چگونگی به کار بردن مهارت ها و راه حل ها و همچنین در شیوه تفکر و عملکرد در زندگی روزمره تاثیر می گذارند.

رفتار درمانی شناختی چگونه کار می کند؟

 رفتار درمانی شناختی نظریات رفتاری و نظریات شناختی را با هم ادغام کرده تا به این نتیجه برسد که ادراک فرد از یک موقعیت، بیش از واقعیت یک مشکل در واکنش فرد نسبت به آن مشکل تعیین کننده خواهد بود.

 برای مثال زمانی که فرد ناراحت و نا امید می باشد دیدگاه او ممکن است واقع گرایانه نباشد در نتیجه تغییر نحوه تفکر و نگاه مراجعین به دنیا می تواند نوع و شدت پاسخ آن ها به شرایط و مشکلات را تغییر دهد. رفتار درمانی شناختی بر مسائل حال حاضر تمرکز داشته بنابراین درمانگر در مورد اینکه هم اکنون در ذهن مراجع چه میگذرد خواهد پرسید تا افکار و احساسات ناراحت کننده او را شناسایی کند.سپس درمانگر به بررسی این موضوع خواهد پرداخت که آیا این افکار و احساسات مفید هستند یا خیر.

 هدف اصلی رفتار درمانی شناختی  وادار کردن مراجع به داشتن مشارکت فعالانه در برنامه درمانی خود می باشد تا در نهایت به این درک برسد که راه بهبود زندگی، تنظیم تفکر و رویکرد نسبت به موقعیت و مشکلات روزمره می باشد.

تعدادی از مداخلات عمومی در رفتار درمانی شناختی

 شناسایی مشکلات واقعی مراجع_ شناسایی افکار خودکار_ متوقف کردن افکار غیرمنطقی و غیر واقعی _به چالش کشیدن باور های غیر معقول _مشاهده مشکلات از مناظر و زوایای دیگر_شناخت واقعیات امور_ اصلاح افکار به صورتی که به واقعیت نزدیک‌ تر باشند_ توصیف، پذیرش و درک به جای قضاوت کردن_ جلوگیری از شخصی سازی امور و متوقف کردن سرزنش خود و دیگران_ اجتناب از تامین کلی و جلوگیری از نحوه تفکر “یا همه یا هیچ”_ افزایش آگاهی نسبت به احساسات و خلق و خو_ بررسی اعتبار و سودمندی یک تفکر خاص_ شناسایی و اصلاح باورهای تحریف شده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره