علت عق زدن حین دیدن غذا چیست؟

علت عق زدن حین دیدن غذا چیست؟

علت عق زدن حین دیدن غذا چیست؟ عق زدن نوعی ریفلاکس یا پاسخ خودکار عضلانی است که در آن مواد غذایی و یا جسم خارجی از گلو به سمت دهان پرتاب می شود. ریفلاکس عق زدن نوزادان را از خفگی محافظت می کند.این ریفلاکس در نوزادان بسیار حساس بوده و با بزرگتر شدن نوزاد حساسیت آن به مرور کاسته می شود.

 عق زدن در محافظت از نوزاد که در حال یادگیری مهارت های خوردن و آشامیدن است نقش مهمی ایفا می‌ کند.مانع از خفگی او می شود به این ترتیب که نوزاد یا کودک در حین غذا خوردن هنگام خوردن غذاهایی که قادر به جویدن یا بلعیدن آن نیست عق می زند.

 اگر کودک یا نوزاد نتواند مواد غذایی و هر جسم خارجی که داخل دهانش است را عق بزند، این مواد می‌ توانند از طریق ریه به مجاری تنفسی راه پیدا کنند و منجر به انسداد مجاری تنفسی شوند.

 انسداد مجاری تنفسی توسط غذا و یا اسباب بازی های کوچک می تواند تهدید بزرگی برای کودک باشد.

علت عق زدن حین دیدن غذا چیست؟

 عق زدن نوزاد حین شیر خوردن

 یکی از مشکلاتی که بین اغلب نوزادان دیده می شود استفراغ کردن و عق زدن حین و پس از خوردن شیر است. دلیل اصلی عق زدن و استفراغ کردن نوزاد به دلیل اختلال در مری است.

 در محل اتصال مری به معده دریچه ای وجود دارد که این دریچه در نوزادان بسیار شل می باشد. بنابراین حین و پس از شیر خوردن این دریچه به طور کامل بسته نشده و باعث می شود در نهایت شیر به مری و حلق بازگردانده شود.

 بالا آوردن نوزادان تقریباً در ۴ ماهگی به اوج خود رسیده و در ۱۲ ماهگی برطرف می‌ شود اما گاهی ممکن است تا ۲۴ ماهگی هم طول بکشد که در این صورت باید به پزشک مراجعه کرد.

علت عق زدن حین دیدن غذا چیست؟ برخی از دلایل

 پر خوری: گاهی اوقات مادر به محض گریه کردن نوزاد به او شیر می دهد. این امر موجب عادت کردن نوزاد به پرخوری شده و همچنین باعث می شود نوزاد اضافه شیر را بالا بیاورد.

 تغذیه مادر: مادران شیرده باید توجه ویژه ای به مواد غذایی مصرفی خود داشته باشند. چرا که مصرف برخی از مواد غذایی توسط مادر می‌ تواند موجب ایجاد آلرژی و ریفلاکس طولانی مدت در نوزاد شیرخوار شود. به طور کلی مادران شیرده باید از مصرف مواد غذایی محرک و نفاخ پرهیز کنند.

 طریقه خواباندن نوزاد: به منظور پیشگیری از استفراغ نوزاد لازم است که مادر، کودک شیرخوار خود را به پشت یا به پهلو بخواباند. بهتر است بالش نازکی زیر سر کودک باشد تا سر نوزاد بالاتر از بدن قرار بگیرد و احتمال عق زدن و استفراغ در نوزاد کاهش یابد.

 نگرفتن آروغ یا باد گلوی کودک: از آنجایی که هنگام شیر خوردن هوای زیادی وارد معده نوزاد می شود، می تواند باعث نفخ او شود که همین مسئله باعث عق زدن و استفراغ در کودک می شود. برای جلوگیری از این امر ۲ الی ۳ دقیقه پس از شیر خوردن نوزاد را در آغوش گرفته، سرش را روی شانه خود قرار داده و در این حالت به آرامی پشت او را نوازش کنید یا ضربه های آرام به پشت او بزنید تا باد معده اش خارج شود. نوزاد معمولا بعد از شیر خوردن دو یا سه بار باد گلو می زند.

 توجه کنید که این عمل ممکن است با بالا اوردن کمی شیر همراه باشد و این امری طبیعی می باشد.

 بررسی اندازه سوراخ سرشیشه: اگر نوزاد با شیشه شیر تغذیه می شود مطمئن شوید که اندازه سوراخ شیشه مناسب ظرفیت دهان کودک باشد که موجب عق زدن نوزاد نشود. اگر سوراخ خیلی بزرگ باشد ممکن است که یک دفعه شیر زیادی را وارد دهان نوزاد کند.

عق زدن غذاهای جامد توسط کودک

 بیشتر کودکان در زمان شروع به خوردن غذاهای جامد دچار عق زدن می‌ شوند. غذا خوردن مهارتی است که کودک به مرور زمان آن را می آموزد. بافت غذای جامد نیز می تواند دلیلی برای عق زدن کودکان باشد زیرا جویدن و بلعیدن برخی از غذاها برای کودکان دشوار است.

 حتی گاهی غذاهای پوره شده نیز ممکن است به دلیل مبتدی بودن نوزاد و کودک در مهارت های خوردن و بلعیدن باعث عق زدن او شود.

 عق زدن در زمان خوردن غذاهای جدید و ناآشنا نیز ممکن است رخ دهد.

علت عق زدن حین دیدن غذا چیست؟ راهکارهای جلوگیری از عق زدن

 برای رفع مشکل عق زدن کودک باید والدین با برخی نکات آشنا باشند، تا زمانی که کودک شروع به خوردن مواد غذایی جامد کرد از عق زدن و خفگی کودک پیشگیری کنند.

 حفظ آرامش و وادار نکردن کودک: سعی کنید کودک حین غذا خوردن آرام باشد و او را وادار نکنید که بیشتر از مقداری که خودش می خواهد چیزی بخورد.

 توجه به آمادگی کودک: قبل از شروع دادن غذاهای جامد به کودک مطمئن شوید که کودک برای خوردن آن ها آمادگی لازم را دارد. کودک باید حداقل ۴ تا ۶ ماهه باشد و توانایی نشستن را نیز داشته باشد.

 تشخیص آماده نبودن کودک: کودک پس از چند بار تلاش کردن باید یاد بگیرد که با زبانش غذا را به انتهای دهان خود هل بدهد. اگر بعد از یک هفته همچنان در بعضی غذاها مشکل دارد احتمالا آمادگی لازم برای خوردن غذاهای جامد را ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره