غذا خوردن کودک جلو تلویزیون

غذا خوردن کودک جلو تلویزیون

گسترش استفاده از وسایل الکترونیکی از جمله تلویزیون، تبلت و موبایل در دنیای امروز، در کنار تمام مزایایی که دارد تاثیرات مخربی نیز ممکن است بر تمام اعضای خانواده و مخصوصا کودکان، داشته باشد. کودکان ممکن است به تماشای تلویزیون علاقه وافری داشته باشند و فعالیت‌هایی مانند غذا خوردن را نیز دوست داشته باشند که در حین تماشای تلویزیون انجام دهند. اما غذا خوردن کودک جلو تلویزیون چه عواقبی دارد؟

کودکان زیادی ممکن است حتی حین غذا خوردن دست از تماشای تلویزیون بر ندارند، و دائما در این زمینه در حال جدال با والدین باشند.

در این مطلب تلاش می‌کنیم راهکارهایی در اختیار شما قرار دهیم که مشکل بدغذایی و عادت تماشای تلویزیون توسط کودک حین غذا خوردن برطرف شود.

تاثیرات مخرب تماشای تلویزین در حین غذا خوردن

قبل از ارائه راهکارها در زمینه ترک این عادت، بهتر است از تاثیرات مخرب این عادت تا حدودی آگاه شویم. در ادامه مواردی از این تاثیرات را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

مشکلات توجه و تمرکز

از مهمترین تاثیرات تماشای تلویزیون در حین غذا خوردن به خصوص برای کودکان، مشکلاتی از قبیل حواس پرتی و نقص توجه و تمرکز است. دامنه توجهی کودک ممکن است محدودیت‌هایی داشته باشد و توانایی کنترل کردن همزمان دو فعالیت، یعنی تماشای تلویزیون و غذا خوردن، را نداشته باشد و این مساله ممکن است تاثیرات مخربی بر مغز او داشته باشد.

بعلاوه همزمانی تماشای تلویزیون و غذا خوردن توسط کودک، می‌تواند موجب شود مغز سیگنال اشتباهی به سمت سایر اعضای بدن بفرستد و در نتیجه این رخدادها مزه غذا بخوبی احساس نشود. در نتیجه به مرور کودک در تشخیص مزه غذاها دچار مشکل می‌شود و نیز لذت کافی ازمزه غذاها را نخواهد برد.

چاقی و اضافه وزن

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که ممکن است تماشای همزمان تلویزیون و غذا خوردن برای کودکان داشته باشد، چاقی مفرط و اضافه وزن است. به واقع تماشای تلویزیون موجب می‌شود کودک اشتهای بیشتری برای غذا خوردن داشته باشد و در عین حال حواسش به میزان غذایی که می‌خورد نباشد. همین مساله موجب می‌شود که به مرور و ناخواسته دچار اضافه وزن شود. در نتیجه این اضافه وزن و چاقی ممکن است مشکلات دیگری مانند دیابت و افسردگی به سراغ کودک بیاید. چرا که کودک ممکن است بخاطر چاقی، دچار ذهنیت‌های منفی شود و به مرور به سمت افسردگی برود.

عادات غذایی نامطلوب

از دیگر مشکلاتی که ممکن است در نتیجه عادت تماشای تلویزیون در حین غذا خوردن برای کودکان پدید آید، بروز عادت‌های غذایی نا سالم است. به واقع کودک در حین تلویزیون دیدن نمی‌تواند تمام تمرکز خود را بر روی غذذا خوردن بگذارد و ممکن است غذا را ناقص و ناکافی بخورد. همچنین ممکن است عادت تماشای تلوزیون، کودک را به سمت استفاده از تنقلات به جای یک غذای کامل سوق دهد و این مساله به مرور می‌تواند عادات غذایی او را ناسالم تر از قبل بکند.

سوخت و ساز ضعیف

غذا خوردن و تماشای تلویزیون همزمان با همدیگر، موجب می‌شود که سوخت و ساز کلی بدن پایین تر بیاید. در نتیجه یکی از اولی‌ترین مشکلاتی که در نتیجه این مساله پدید می‌آید، انباشت چربی و چاقی است.

کاهش روابط بین افراد در خانواده

خانواده اولین محیط اجتماعی است که کودک در آن تعاملات اجتماعی و احساسات را فرا می‌گیرد. طبیعتا میز غذا و گرد هم‌آیی که اعضای خانواده در هنگام غذا خوردن دارند، یکی از بهترین محیط‌هایی است که کودک می‌تواند از جو خستگی‌های روزمره خارج شود و احساسات مثبت را دریافت کند. اگر این محیط با تماشای تلویزیون همزمان شود، حواس پرتی که در نتیجه تماشای تلویزیون و عدم توجه به محیط خانواده پدید می‌آید، می‌تواند این احساسات مثبت را کمتر و کمتر کند.

غذا خوردن کودک جلو تلویزیون

سو هاضمه

تماشای تلویزیون همزمان با غذا خوردن موجب مشکلات زیادی می‌شود. یکی ازاین  مشکلات سو هاضمه است، چرا که در اثر حواس پرتی و عدم توجه و تمرکز ممکن است مغز سیگنال‌های مناسبی به اعضای گوارشی بدن نفرستد. در نتیجه غذا به خوبی جویده نمی‌شود و فرد دچار سو هاضمه می‌شود.

راهکارهایی برای حذف تماشای تلویزیون حین غذا خوردن

علی رغم تمام تاثیرات مخربی که تماشای تلویزیون حین غذا خوردن برای کودکان دارند، خانواده ها می‌توانند راهکارهایی به کار ببرند که این عادت مخرب از سر کودک بپرد. سعی کنید در حین غذا خوردن به کودک توجه کنید و تمام حواس او را درگیر غذا خوردن بکنید تا متوجه تلویزیون نشود. تزئئین میز غذا و نیز تزئین سفره غذا از جمله دیگر راهکارهایی هست که موجب کمتر شدن وابستگی کودک به تلویزیون می‌شود.

همچنین والدین باید در نظر داشته باشند که اگر کودک گرسنه نیست، لازم نیست با فشار و اصرار به او غذا بدهند. چرا که همین مساله ممکن است موجب دلسردی او از غذا شود و توجه او را به سمت سایر موارد از جمله تلویزیون سوق دهد.

مشارکت دادن کودک در آشپزی، دور هم غذا خوردن و دادن انتخاب به کودک در مورد غذایی که دوست دارد، از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند عادت تماشای تلویزون در حین غذا خوردن را از سر کودک بپراند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره