تقویت حافظه شنیداری در کودکان اتیسم

تقویت حافظه شنیداری در کودکان اتیسم

در امر یادگیری بحث حافظه و همچنین تقویت حافظه شنیداری از اهمیت بسیاری برخوردار است. به طور کلی عملکرد حافظه به این صورت است که مطالب وارد حافظه کوتاه مدت شده و با تکیه بر حافظه فعال مورد استفاده واقع می‌شوند و با استفاده از مخازن حسی (مهمترین آن‌ ها شنیداری و دیداری هستند) درک و نیز رمز گردانی شده و به حافظه بلند مدت منتقل می‌شود. در این مطلب به بررسی راهکارهایی برای تقویت حافظه شنیداری در کودکان اتیسم می پردازیم.

پس حافظه شنیداری به رمز گذاری در حافظه هنگام یادگیری کمک می‌کند. در ثبت حسی تنها آن اطلاعاتی که مورد توجه قرار می‌گیرند انتخاب شده و برای پردازش به بخش های دیگر حافظه منتقل می‌شوند. بنابراین مهمترین دلیل حذف شدن اطلاعات از ثبت حسی، بی‌توجهی می‌باشد.پس در بحث تقویت حافظه شنیداری باید بر تمرکز و دقت کودکان تکیه کرد.

حافظه شنیداری چیست؟

حافظه شنیداری در جذب صداها، به ویژه صداهای گفتاری به ما کمک می‌کند. ما بدون حافظه شنیداری نمی‌توانیم اطلاعات را پردازش کرده، حفظ کنیم و آنها را به یاد بیاوریم. بنا بر این تعریف حافظه شنیداری برای زبان و گفتار بسیار مهم است‌.

برای دریافت نوبت غربالگری و کارنامه رشد رایگان فرم ذیل را تکمیل نمایید.

بعد از پر کردن فرم زیر منتظر تماس همکاران برای نوبت دهی باشید.

فرم دریافت نوبت غربالگری و کارنامه رشد رایگان

ثبت اطلاعات برای دریافت نوبت غربالگری و کارنامه رشد رایگان
نکته مهم برای مراجعین خارج از ایران: جهت ارتباط با پذیرش از طریق واتس اپ 09381708285 (خانم دوستی) اقدام کنید.
    

کودکان ما زبان و گفتار را با گوش کردن به حرف های دیگران یاد می‌گیرند، صداها و واژه ها را در مغزشان ذخیره می کنند و پس از آن که صدایی را بارها و بارها شنیدند آن را تولید می‌کنند. رشد زبان بدون حافظه شنیداری عملا غیر ممکن است.

 حافظه شنیداری نیز مانند بسیاری از مهارت های دیگر به موازات رشد کودک پرورش پیدا می‌کند با این حال برخی کودکان همچون کودکان اتیسم برای رشد و تقویت حافظه شنیداری با مشکلات بیشتری رو به رو می‌شوند.

چرا حافظه شنیداری اهمیت دارد؟

 اگر حافظه شنیداری در کودکان مشکل داشته باشد، انجام دادن دستور ها و نیز توجه کردن برای کودک دشوار خواهد شد. حافظه شنیداری همچنین نقش مهمی در سواد آموزی دارد. برخی از کودکان که حافظه شنیداری ضعیفی دارند شناسایی آواها و مطابقت دادن آن ها با حروف برایشان دشوار است و این ضعف و توانایی کودک در یادگیری را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

تشخیص مشکلات در حافظه شنیداری

  • ناتوانی کودک در دنبال کردن دستورات پیچیده
  • خجالتی بودن کودک
  • کودک نمی‌تواند به راحتی درباره اتفاقات روزمره صحبت کرده و یا داستان تعریف کند
  • ناامیدی و کلافگی
  • درک مطلب ضعیف
  • مشکلات املایی

برخی از اختلالاتی که در آنها مشکلات حافظه شنیداری وجود دارد

  • کمبود توجه و تمرکز و بیش فعالی
  • اتیسم
  • کم شنوایی و ناشنوایی
  • تاخیر در رشد زبان و گفتار
  • اختلالات و مشکلات یادگیری
  • اختلالات تولید صدا و تلفظ
  • مشکلات و اختلالات ناشی از آسیب های مغزی و سکته
  • فلج مغزی

تمارین و بازی هایی جهت تقویت حافظه شنیداری کودکان اتیسم

  • جستجوی گنج

وسایل یا اسباب بازی هایی را در نقاطی از خانه پنهان کنید و دستوراتی را برای پیدا کردن آنها به کودک بدهید. مثلاً : برو به آشپزخانه، بپیچ به راست، زیر قابلمه را نگاه کن.
این بازی را با دستورات کوتاه و ساده شروع کرده و به تدریج دستورات را پیچیده‌تر و سخت‌تر کنید. به این ترتیب توانایی کودک برای دنبال و پیروی کردن از دستورات بیشتر می‌شود.

  • بازی لیست خرید

از کودک بخواهید اجناسی را به شما بدهد. ابتدا بازی را با خریدن دوجنس شروع کنید. مثلاً : میشه بهم سیب و شکلات بدی ؟

زمانی که کودک پیشرفت کرد، به تدریج می توان لیست خرید را طولانی تر کرد مثلاً: میشه بهم سیب، شکلات، موز و نون بدی؟ به این ترتیب کودک یاد می گیرد که با توجه به گوش دهد و همین طور که اجناس را جمع می‌کند، دستورات را به خاطر بیاورد.

بازی زنجیره جملات برای تقویت حافظه شنیداری در کودکان اتیسم

این بازی بسیار تاثیرگذار و در عین حال آسان است و همه جا و در همه حال نیز قابل اجرا می‌باشد. بازی را با چنین جمله شروع کنید :
من به باغ وحش رفتم و در آنجا یک ….. دیدم. یا من به میوه فروشی رفتم و در آنجا یک ….. دیدم. .
سپس خودتان و کودک موارد مختلفی را نام ببرید. این بازی هم در تقویت حافظه شنیداری و هم در گسترش دایره لغات کودکان اتیسم نقش دارد.

  • بسط دادن جملات

در این بازی باید به همراه کودک داستان سازی کنید. ابتدا یک ایده مشخص را انتخاب کرده و یک جمله درباره آن بگویید از کودک بخواهید جمله شما را تکرار کند و یک جمله دیگر به آن اضافه کند. این کار را تا زمانی که کودک همکاری داشت ادامه دهید. توجه داشته باشید که هر بار جملات را از اول تکرار کنید.

تلفن بازی برای تقویت حافظه شنیداری در کودکان اتیسم

این بازی احتیاج به چند نفر دارد. به این صورت که یک جمله را آهسته به فرد کناری خود بگویید و از او بخواهید که آن را به فرد کناری خود بگوید. کارآمد را ادامه دهید تا به شخص آخر برسد و این جمله را با صدای بلند تکرار کند سپس مقایسه کنید که جمله با جمله اولیه مطابقت دارد یا خیر.

  • نقاشی کشیدن

برای تقویت حافظه شنیداری در کودکان اوتیسم آنها را تشویق به نقاشی کنید و از آنها بخواهید دستورالعمل های خاصی را در حین نقاشی کشیدن اجرا کنند.
به عنوان مثال: یک خانه مربع شکل بکش، آن را سبزکن، و سپس دو پنجره آبی برای آن بکش.دستورالعمل ها را از سطح آسان شروع کرده و به تدریج آن ها را سخت‌تر و پیچیده‌تر کنید.

  • سپردن مسئولیت های کوچک

می‌توان حافظه شنیداری کودکان اتیسم را با سپردن مسئولیت های کوچک روزمره به آنها تقویت کرد. مثلاً : برادر یا خواهرت را صدا کن. تلویزیون را روشن کن و کنترل آن را برای من بیاور.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره