روش درمان اوتیسم در بزرگسالان

روش درمان اوتیسم در بزرگسالان

روش درمان اوتیسم در بزرگسالان با توجه به شدت اختلال، سن و جنسیت افراد ممکن است متفاوت باشد. راهکارهایی که برای درمان اوتیسم استفاده می شود، به کاهش علائم اوتیسم در بزرگسالان و بهبود وضعیت زندگی آنها می انجامد.برخلاف تصور عموم، اوتیسم در بزرگسال نیز قابل کنترل است و توسط روش هایی همچون کاردرمانی و گفتار درمانی، می توانند فعالیت های روزمره خود را به راحتی انجام دهند.

علائم اوتیسم در بزرگسالان چیست؟

از اصلی ترین علائم اوتیسم در بزرگسالان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ناتوان بودن در ابراز احساسات
  • اختلال در گفتار
  • علاقه افراطی و شدید نسبت به موضوع خاص
  • مشکل در درک و احساس اطرافیان
  • یکنواختی و علاقه به کارهای روتین و تکراری
  • عصبانیت هنگام تغییر مکان یا تغییر فعالیت های روزانه
  • عدم تحمل جمع های شلوغ
  • ناتوانی در کنترل حرکات بدن و صورت
  • استمرار و طولانی کردن مکالمه
  • ناتوانی در انجام بعضی فعالیت های روزانه
  • واکنش نامناسب در مقابل رفتار و صحبت های دیگران

بیماران اوتیسم علاقه شدید به انجام فعالیت های تکرار شونده دارند.

نمونه هایی از روش درمان اوتیسم در بزرگسالان

بعد از انجام تست اوتیسم در بزرگسالان، لازم است توسط روش های درمانی مناسب، علائم این اختلال را کنترل کنیم. روش هایی همچون جلسات درمانی خانوادگی و روش های درمانی گروهی مهارت های زندگی بیمار را افزایش می دهند.

رایج ترین روش درمان اوتیسم در بزرگسالان عبارتند از:

گفتاردرمانی

اصلی ترین روش درمان اوتیسم در بزرگسالان و کودکان، گفتاردرمانی است. به دلیل اینکه درصد بالایی از بیماران با مشکلات گفتاری دست و پنجه نرم می کنند، پزشکان ابتدا با برگزاری جلسات منظم، مهارت های گفتاری فرد را افزایش می دهند.

کاردرمانی

در صورتی که تست اوتیسم در بزرگسالان (از جمله تست های ADI-R و ADOS) نشان از اختلال اوتیسم داشته باشند، تیم پزشکی کاردرمانی را در دستور کار خود قرار می دهند.

کاردرمانی روش درمان اوتیسم در بزرگسالان است که به آنها کمک می کند فعالیت های روزمره خود، همچون لباس پوشیدن، غذا خوردن، رانندگی، مدیریت بهداشت، فعالیت جنسی، خرید، بازی کردن و… را مانند یک فرد عادی، به درستی انجام دهند.

افزایش مهارت های رفتاری و اجتماعی

از علائم اوتیسم در بزرگسالان، مشکلات رفتاری هنگام برخورد با دیگران، به خصوص افراد جدید و غریبه می باشد. مشاوران اجتماعی مهارت رفتاری بیماران هنگام برخورد با دیگران را بهبود می بخشند و به آنها در یادگیری مهارت های جدید کمک می کنند.

در جلسات مشاوره، با تجزیه و تحلیل رفتارهای فرد، نقطه ضعف های او در موقعیت های اجتماعی شناسایی شده و بدون اینکه به صورت مستقیم با وی مطرح شود، تمرکز درمان بر آن نقطه ضعف صورت می گیرد.

دارو درمانی

روش درمان اوتیسم در بزرگسالان علاوه بر موارد گفته شده، به صورت دارو درمانی نیز انجام می شود.

داروی اوتیسم در بزرگسالی همچون داروی اوتیسم کودکان می تواند به بهبود عملکرد مغز بیانجامد. از جمله داروهای موثر در درمان بیماری اوتیسم می توان به اکسی توسین اشاره کرد. این دارو عواطف فرد را کنترل می کند و به عنوان یک ماده بدون عوارض در همه گروه های سنی اوتیسم مورد استفاده قرار می گیرد.

فلوکستین نیز داروی اوتیسم در بزرگسالی است که کمک می کند وسواس فکری و رفتارهای تکراری که بیمار به انجام آنها پافشاری می کند کاهش یابند.

داروی آریپیپرازول، کوئتیاپین، الانزاپین، زیپراسیدون، لوراسیدون، لیتیوم، داروهای ضد صرع همچون والپروئیک اسید و… داروهایی هستند که توسط آنها می توان به کاهش علائم اوتیسم در بزرگسالان کمک کرد. روش درمان اوتیسم در بزرگسالان با توجه به میزان اختلال و شرایط افراد متفاوت است.

کلام پایانی

اوتیسم به طور کامل درمان نمی شود، اما جلسات منظم مشاوره و استفاده موثر از روش درمان اوتیسم در بزرگسالان، کمک می کند مشکلات گفتاری، رفتاری و حرکتی فرد تا حد زیادی به حالت عادی برگردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره