درمان لکنت زبان بزرگسالان

درمان لکنت زبان بزرگسالان

لکنت ممکن است در هر سنی رخ دهد، البته در کودکان شایع تر است . طبق تحقیقات از هر صد بزرگسال یک نفر به لکنت دچار است ( 1 درصد از جمعیت ) و شیوع آن در مردان ۳ تا ۶ برابر زنان است. ما در این مطلب می خواهیم درباره درمان لکنت زبان بزرگسالان صحبت کنیم.

 لکنت در سنین بزرگسالی را می‌توان به دسته های زیر تقسیم کرد :

  • لکنتی که در کودکی وجود داشته، اگر به طور صحیح درمان نشود ممکن است به لکنت مزمن تبدیل شود و تا بزرگسالی ادامه یابد.(لکنت رشدی درمان نشده)
  • لکنتی که در اثرآسیب به سر در اثر تصادف، ضربه و یا سکته به وجود بیاید، که لکنت اکتسابی نام می گیرد.(لکنت نورولوژیک)
  • لکنتی که براثر مسائل عاطفی و فشار های روحی پس از یک حادثه به طور ناگهانی در بزرگسالی ایجاد می شود.(لکنت سایکولوژیک)

جنبه های لکنت

لکنت معمولا در کودکان بزرگتر و بزرگسالان دارای دو بخش است و برای درک بهتر این دو بخش می‌توانید تصویر کوه یخ را به ذهن خود بسپارید، 
به این گونه که لکنت و علائم ان تنها بخش قابل رویت این کوه هستند و جنبه هایی چون ترس، استرس، کاهش خودباوری ، کاهش اعتماد به نفس ، پرخاشگری و… در زیر این کوه یخ نهفته شدند . بخش اصلی لکنت، واضح و قابل مشاهده است که هم در کودکان هم در بزرگسالان دیده می شود و به سه شکل تکرار-کشیده گویی- قفل دیده می شود و علائم و شدت آن ها در هر فرد می تواند متفاوت باشد.
1.تکرار (معمولا بخشی از کلمه)

۲.کشیده گویی

۳.قفل

البته که لازم نیست همه این ۳ مورد همزمان در یک فرد وجود داشته باشد و تنها یک علامت هم می تواند نشانه لکنت باشد. البته که در بعضی افراد ممکن است این علائم با هم وجود داشته باشد .

تکرار:
انواع تکرارها میتواند به شکل های زیر رخ دهد

  • تکرار حرف ( من د د د دِ رخت را در خیابان دیدم . )
  • تکرار هجا ( من با پسرم با با با بازی کردم . )

کشیده گویی :

در این حالت فرد قسمتی از کلمه (معمولا واکه ها یا همان حروف صدادار) را می کشد.

  • ( من امروز با برادرم به بییییییییییرون رفتم . )
  • ( امروز سوار ماااااااشین شاسی بلند شدم . )

قفل :

در این حالت فرد، به طور ناگهانی دچار اسپاسم عضلانی اندام های گفتاری می شود و قفل اتفاق میفتد . قفل می‌تواند بر روی لب ، درون دهان و یا در حنجره اتفاق بیفتد .

  • ( من میخوام یک م***وبایل از مدل سامسونگ بخرم . )
    در این مثال قفل بر روی لب اتفاق افتاده است .
  • ( من امروز یک ک***تاب خیلی خوب خواندم . )
    در این مثال قفل در درون دهان اتفاق افتاده است .
  • ·        ( پسرم میشه برای من آ***ب بیاری . )
    در این مثال قفل در درون حنجره اتفاق افتاده است .

توجه داشته باشید یک دسته دیگر از علائم نیز در بعضی افراد وجود دارند که به آنها به تعویق انداز یا پر کننده می‌گویند .
مثال : ( من اِم اِم اِم میخوام برم فوتبال بازی کنم )
به این مواردی که در بین جمله برای به تعویق انداختن لکنت استفاده می‌شود پر کننده یا به تعویق انداز می‌گویند .اما لکنت به همین بخش محدود نمی شود؛ بخش پنهان لکنت مربوط به احساسات و عواطفی است که در طول زمان در فرد ایجاد شده است و به مرور سخت تر و شدید تر می شود و در صورت عدم توجه ممکن است باعث شکست در درمان شود. این احساسات و تجربیات منفی در کودکان کمتر مشاهده می‌شود و بیشترین نقش را در سنین بزرگسالی ایفا می‌کنند . 

درمان لکنت زبان بزرگسالان

تاثیر درمان در لکنت به عوامل مختلفی از جمله شدت لکنت ، نوع لکنت ، انگیزه فرد دارای لکنت ، هنر درمانگر در درمان و … بستگی دارد و این موارد باید توسط آسیب شناس گفتار و زبان (گفتاردرمانگر) مورد ارزیابی قرار گیرند. توجه داشته باشید که هیچ روش درمانی وجود ندارد که برای تمام انواع لکنت مناسب باشد و روش درمانی باید به دقت، توسط متخصص انتخاب شده و به مراجع آموزش داده شود.

علائم لکنت بزرگسال به طور موثری قابل کنترل هستند و استفاده از تکنیک های ارائه شده توسط گفتاردرمان به برقراری ارتباط روان و کارآمد کمک می کند .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره