بیش فعالی تا چه سنی ادامه دارد ؟

اما بیش فعالی تا چه سنی ادامه دارد ؟

بیش فعالی اختلالی است که باعث می‌شود کودک در کنترل رفتار های خود دچار مشکل شود. این اختلال از شایع ترین اختلالات روانپزشکی در کودکان می باشد. شیوع این اختلال در پسران سه برابر دختران می باشد. کودکان با اختلال بیش فعالی در کنترل رفتار های خود با مشکل مواجه هستند مثلاً ممکن است مکان هایی که باید ساکت و آرام باشند بیش از اندازه پر سر و صدا و پر جنب و جوش بوده و همچنین ممکن است ارتباط با سایر همسالان خود دچار مشکل باشند. اما بیش فعالی تا چه سنی ادامه دارد ؟

 این کودکان دچار مشکلات عملکردی فراوانی در منزل و مدرسه خواهند شد و ممکن است دچار افت تحصیلی شوند و از آنجایی که درک درستی از مفهوم خطر ندارند ممکن است خود را در موقعیت های بسیار خطرناک قرار دهند .

 عوامل موثر در به وجود آمدن بیش فعالی در کودکان

 هرچند که علل اصلی به وجود آمدن بیش فعالی همچنان ناشناخته اند اما برخی از موارد تاثیر گذار عبارتند از :

  • ژنتیک
  • مصرف سیگار الکل و مواد مخدر در دوران بارداری
  • قرار گرفتن مادر یا جنین در معرض سموم محیطی مانند سرب
  • نارس بودن نوزاد و وزن کم هنگام تولد
  • صدمات وارد شده به مغز

 انواع بیش فعالی و بیش فعالی تا چه سنی ادامه دارد ؟

 سه نوع اختلال نقص توجه و بیش فعالی وجود دارد .

۱. اختلال توجه

 این دسته از کودکان درگیر مشکل عدم توجه و تمرکز و بی دقتی هستند. این کودکان آرام بوده و فعالیت ها و شیطنت های بیش از حد در آنها دیده نمی‌ شود و به همین دلیل ممکن است مشکل کودکان نادیده گرفته شود. این نقص توجه در میان دختران شایع تر است.

برای دریافت نوبت غربالگری و کارنامه رشد رایگان فرم ذیل را تکمیل نمایید.

بعد از پر کردن فرم زیر منتظر تماس همکاران برای نوبت دهی باشید.

فرم دریافت نوبت غربالگری و کارنامه رشد رایگان

ثبت اطلاعات برای دریافت نوبت غربالگری و کارنامه رشد رایگان
نکته مهم برای مراجعین خارج از ایران: جهت ارتباط با پذیرش از طریق واتس اپ 09381708285 (خانم دوستی) اقدام کنید.
    

۲. بیش فعالی و حرکات تکانه ای

در این دسته عدم تمرکز دیده نمی شود و تعداد آن ها نسبت به دسته های دیگر خیلی کمتر است. در این کودکان تکانشگری، جنب و جوش زیاد، بیقراری و عدم سکون دیده می شود.

۳. ترکیبی ( اختلال توجه و تکانشگری )

 در این دسته علائم هر دو گروه بالا دیده می شود و بیشترین شیوع را دارد .

تشخیص بیش فعالی

تشخیص ابتلای کودک به بیش فعالی در چندین مرحله انجام شده و آزمایش واحدی برای تشخیص آن وجود ندارد. برخی از مشکلات دیگر همچون اضطراب، افسردگی، مشکلات خواب و انواع خاصی از اختلالات یادگیری می‌توانند علائم مشابهی داشته باشند. بنابراین یک مرحله از فرایند تشخیص شامل آزمون های شنوایی و بینایی است تا سایر مشکلات احتمالی را رد کند. فرایند تشخیص معمولا شامل یک چک لیست برای ارزیابی علائم و گرفتن تاریخچه کودک از والدین، معلم ها، و گاهی خود کودک می‌باشد .

 با این حال بیش فعالی تا چه سنی ادامه دارد ؟

 نادیده گرفتن و بی توجهی به علائم بیش فعالی در کودکان علاوه بر به تعویق انداختن درمان، باعث ادامه یافتن این اختلال در بزرگسالی می گردد و سبب ایجاد مشکلاتی در روابط اجتماعی، موقعیت های تحصیلی و شغلی و… در افراد می شود .

عواقب درمان نشدن بیش فعالی

خطرات درمان نکردن اختلال ADHD شامل مشکلات تحصیلی، اجتماعی و عاطفی در دوران کودکی می‌باشد. در بزرگسالی ممکن است بر عملکرد شغل، روابط زناشویی و خانوادگی، سلامت روان و حفظ ایمنی در رانندگی نیز تاثیرگذار باشد.

کودکانی که در کودکی درمان نشوند، بیشتر احتمال دارد که در بزرگسالی با دارو، مواد مخدر و الکل خود درمانی کنند.

طبق مطالعات، ۳۰ درصد از نوجوانان مبتلا به ADHD که درمان نشده‌اند در مقایسه با ۱۰ درصد افرادی که مبتلا به این اختلال نیستند، نمی‌توانند مدرسه را به اتمام برسانند.

۳۸ درصد بزرگسالان جوان مبتلا به بیش فعالی درمان نشده، در مقایسه با ۴۰ درصد از افراد سالم، بیشتر دچار بارداری ناخواسته شده‌ اند.

بزرگسالان دارای بیش فعالی درمان نشده، در رانندگی به طور جدی با مشکلاتی همچون بی توجهی و بدون فکر عمل کردن رو به رو هستند و ۲ الی ۴ برابر بیشتر از سایر هم سن های خود دچار تصادفات و سانحه های رانندگی می ‌شوند .

بیش فعالی در بزرگسالان

از هر سه کودک مبتلا به بیش فعالی، دو نفر در بزرگسالی نیز با این اختلال رو به رو خواهند بود. بیش فعالی چیزی فراتر از فقدان تمرکز است . ADHD مدیریت زندگی روزمره را دشوار می‌کند، تکانشگری را افزایش می‌دهد وکار های نیازمند سازماندهی، برنامه ریزی و تمرکز را با مشکلات فراوانی همراه می‌کند. این مشکلات اغلب با سو مصرف الکل، مواد مخدر و در ادامه با مشکلات عاطفی و سبک زندگی همراه خواهد بود .با آموزش و پشتیبانی می‌توان علائم ADHD را در بزرگسالی مدیریت کرده و حتی برخی از نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کرد .

برخی از علائم بیش فعالی در بزرگسالان

  • بی دقت هستند
  • به جزئیات توجهی نمی‌‌کنند و به راحتی حواسشان پرت می ‌شود
  • گوش کردن به صحبت های دیگران برایشان دشوار است و به همین جهت مرتبا صحبت آن ها را قطع می ‌کنند، جملاتشان را تمام می‌ کنند و یا در جایی که نباید، صحبت می‌ کنند
  • تحمل انتظار کشیدن را ندارند
  • فراموشکار هستند و وسایلشان را گم می ‌کنند یا نمی‌ دانند که آن ها را کجا گذاشته‌ اند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره