تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی

تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی

شاید در نزدیکان و اطرافیانتان فردی را سراغ داشته باشید که به دلیل بیماری و یا دیگر مشکلات جسمی نیاز به کمک در فعالیت های روزمره و یا حرکت داشته باشد. اگر در این وضعیت قرار دارید و در فکر یافتن راهی برای درمان آنها هستید بدانید که باید به یک مرکز کاردرمانی و یا فیزیوتراپی مراجعه کنید. اما در همین ابتدای کار ممکن است سوالی پیش بیاید که تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی در چیست؟ چه زمانی به کدام مورد باید مراجعه کنیم؟ ما در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی و همچنین ویژگی هر کدام از این حرفه ها آشنا کنیم. پس برای یافتن پاسخ سوال های خود همراه ما باشید.

کاردرمانی چیست؟

کاردرمانی فرآیند و فعالیتی است که پس از اتمام دوره آن افراد می توانند دوباره فعالیت های روزمره و عادی خود را به صورت مستقل انجام دهند. فعالیت ها بسته به سبک زندگی افراد می توانند متفاوت باشند. کاردرمانگر با استفاده از توانمند سازی شخص در زمینه های شناختی، فیزیکی، جسمانی، هیجانی و… کمک می کند تا شخص در فعالیت های روزمره پیشرفت قابل توجهی داشته باشد. در حقیقت در کاردرمانی بیشتر تمرکز به سمت بهبود فرایند های جسمانی و شناختی شخص برای برگشتن به زندگی عادی و فرایند های روزمره است. کاردرمانگر شخصی است که دارای مدرک فوق لیسانس و یا لیسانس در زمینه کاردرمانی می باشد.

فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی نیز مانند کاردرمانی شامل یک سری فعالیت ها و تمرین های توانبخش کننده انسان می باشد. در فیزیوتراپی تلاش می شود تا دامنه حرکات، قدرت عضلات، توانایی راه رفتن، چرخش و…. فرد ناتوان بهبود یابد. در حقیقت فیزیوتراپی به صورت اختصاصی بر حرکات عضلات و توانمندسازی آن فعالیت می کند. در جلسات فیزیوتراپی، فیزیوتراپ با استفاده از ابزار و تکنیک های گوناگون عضلات را تحت تاثیر قرار می دهد تا دامنه عملکردی و فعالیت او را بهبود دهد. فیزیوتراپ با این کار تلاش می کند تا حرکات و عملکرد بدن را به حالت طبیعی و عادی برگرداند.

آشنایی با رشته کاردرمانی

تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی در چیست؟

در پاراگراف های قبلی به بررسی مجزا هر کدام از رشته های فیزیوتراپی و کاردرمانی پرداختیم. در این قسمت سعی داریم تا شما را با تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی آشنا کنیم. برای سهولت در فهم موضوع ما هر تفاوتی  را به صورت موردی همراه با توضیح آن بیان کرده ایم.

دامنه فعالیت ها: یک تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی به مسئله دامنه فعالیت هایی بر می گردد که متخصصین این دو رشته انجام می دهند. در کاردرمانی، کاردرمانگر تمرکز خود را بر  فعالیت های شناختی، حرکتی و عملکردی می گذارد. اما در فیزیوتراپی فعالیت ها بیشتر به حوزه جسمانی محدود می گردد.

مدارک و تحصیلات: یک کاردرمانگر دارای مدرک لیسانس یا فوق لیسانس در حوزه کاردرمانی است اما یک فیزیوتراپ دارای لیسانس در حوزه فیزیوتراپی می باشد.

هدف از انجام فعالیت ها و شرکت در جلسات: تفاوت کاردرمانی و فیزیوتراپی به صورت عمده در این بخش مشخص می گردد. هدف از شرکت در جلسات کاردرمانی برگشتن به وضعیت عادی زندگی و در پیش گرفتن روند روزانه همیشگی به صورت مستقل از دیگران است. اما در فیزیوتراپی به موضوع فعالیت های جسمانی توجه می شود و هدف برگرداندن حداقل، مقداری از عملکرد اعضا بدن است. شاید از این نظر بتوان گفت که کاردرمانی بیشتر با زندگی و فیزیوتراپی با حفظ سلامت ارتباط دارد.

سخن پایانی

اگر به هر علتی مانند عمل جراحی، کهولت سن و… در حرکات و یا زندگی روزمره تان دچار اختلالات حتی کوچک شده اید حتما نسبت به نیازتان به متخصصین این حوزه ها مراجعه کنید تا نه تنها مشکلتان بیشتر نشود بلکه به سمت بهبودی نیز گام بردارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره