گفتار درمانی کودک 7 ساله

گفتار درمانی کودک 7 ساله

شاید شما با واژه گفتار درمانی و گفتار درمانگر آشنایی داشته باشید. اما همچنان سوال هایی مانند: اهمیت مراجعه برای گفتار درمانی کودک 7 ساله در چیست؟ آیا علتی وجود دارد که به دلیل آن یک کودک 7 ساله نیاز به گفتار درمانی پیدا کند؟ اصلا گفتار درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟ و یا هزاران سوال دیگر در ارتباط با اهمیت گفتار درمانی کودک 7 ساله داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به تعریف گفتار درمانی و اهمیت مراجعه برای گفتار درمانی کودک 7 ساله بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این موضوعات همراه ما باشید.

گفتار درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

گفتار درمانی به عمل توانبخشی زبانی و کلامی گفته می شود. هنگامی که کودک یا بزرگسالی به هر دلیلی مانند بیماری های جسمی و یا روانی در بیان و ادا صحیح کلمات و جملات دچار مشکل می شود باید به گفتار درمانی مراجعه کند. گفتار درمانگر فردی است که در ابتدا اختلالات گفتار را بررسی و پس از تشخیص به درمان آنها می پردازد. مراجعه به گفتار درمانی تنها مختص کودکان نمی باشد بلکه هر فردی و در هر سنی برای معالجه اختلالات گفتاری خود می تواند به گفتار درمانگر مراجعه کند.

اهمیت مراجعه به گفتار درمانی کودک 7 ساله در چیست؟

سن 7 سالگی یک سن حیاتی و دارای اهمیت می باشد. یکی از علت های اهمیت این سن همزمانی آن با آموزش های تحصیلی است. کودک در 7 سالگی به محیط جدیدی وارد می شود و برای یافتن هویت خود در این محیط جدید تلاش می کند. کودک برای موفقیت در این محیط جدید احتیاج به مهارت های کلامی دارد. همچنین مهارت های گفتاری نقش بسزایی در آموزش و تحصیل در سال های اول تحصیل دارد. کودکی که همچنان در سن 7 سالگی دارای اختلالات گفتاری می باشد نه تنها در معرض افت تحصیلی قرار دارد بلکه ممکن است دچار آسیب های روانی نیز بشود. پس به طور خلاصه اهمیت مراجعه به گفتار درمانی کودک 7 ساله را می توانیم در 3 زیر عنوان زیر خلاصه کنیم.

  1. اهمیت استفاده از کلام برای ایجاد ارتباط با همسالان و احتمال سرخوردگی و طرد اجتماعی در صورت ناتوانی در به انجام رساندن این امر
  2. جلوگیری از ایجاد آسیب روانی و احساس حقارت و سرخوردگی در این کودکان
  3. پیشگیری از افت و زدگی تحصیلی در سال های ابتدایی تحصیل
مراجعه به گفتار درمانگر در سن 7 سالگی

چه زمانی باید به گفتار درمانگر مراجعه کنیم؟

در برخی از موارد کودک در سن 7 سالگی نیاز به گفتاردرمانی پیدا می کند. در اینجا برای آسان تر شدن موضوع این موارد را به دو گروه جسمانی و روانی تقسیم می کنیم.

از جمله علت های جسمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • هنگامی که کودک با اختلالات تنفسی و یا بلع درگیر می باشد.
  • کودکانی که دارای شکاف کام می باشند.
  • کودکی که دچار بیماری ام اس می باشد. و…

مشکلات روانی که کودک را نیازمند مراجعه به گفتار درمانی می کند.

  • کودکانی که به لکنت زبان دچار می باشند.
  • کودکانی که دچار اوتیسم و یا نقص توجه می باشند.
  • زمانی که کودک دچار اختلالات روانشناختی در سن 7 سالگی باشد و این اختلال در ارتباطات کودک تاثیر گذار باشد و…

سخن پایانی گفتار درمانی کودک 7 ساله

در این مقاله به اهمیت مراجعه به گفتار درمانی برای کودک آشنا شدید. کودک شما در سن 7 سالگی در حال رشد و ورود به موقعیت های جدید می باشد. برای اینکه کودک بتواند در این سن به هویت خود دست یابند و با آرامش به ارتباط با همسالان خود بپردازد نیاز به استفاده صحیح از مهارت های کلامی دارد. همچنین به دلیل شروع آموزش تحصیلی در این دوره سنی، کودک به ارتقا این مهارت های کلامی برای آموزش بهتر نیاز دارد. پس حتما در صورت نیاز به فکر مراجعه برای گفتار درمانی برای کودک باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره