گفتاردرمانی آنلاین چیست؟

گفتاردرمانی آنلاین چیست؟

گفتاردرمانی آنلاین چیست؟ شاید در سال‌های گذشته تصور اینکه در خانه نشسته باشیم و از هر کجای دنیا بتوانیم خدمات گفتاردرمانی را دریافت کنیم، کمی دور از دسترس بود. اما امروزه و به لطف گسترش اینترنت و خدمات تحت کنترل آن، این امر میسر شده و خانواده‌های زیادی می‌توانند از خدمات گفتاردرمانی آنلاین استفاده کنند.

شاکله اصلی روش آنلاین گفتاردرمانی به این صورت است  که خانواده و درمانگر  هر هفته حداقل یک جلسه تماس تصویری برقرار می‌کنند و در طی این تماس خانواده تمرینات مورد نیاز را از درمانگر دریافت می‌کند. سپس در طول هفته تمرینات مورد نظر در محیط خانواده اجرا می‌شود. در تماس بعدی معمولا خانواده فیلم ضبط شده تمرینات را در اختیار درمانگر قرار می‌دهد و درمانگر نسبت به اصلاح نقاط ضعف اقدام می‌کند و این روند به همین صورت ادامه پیدا می‌کند.

البته همانطور که در گفتاردرمانی حضوری بسته به سن، اختلال و شرایط مراجع ممکن است با موارد مختلفی مواجه باشیم، در گفتاردرمانی آنلاین نیز این موارد کلیدی و تعیین کننده هستند.

گفتاردرمانی آنلاین چیست؟ و چرا گفتاردرمانی آنلاین؟

گفتاردرمانی آنلاین در سال‌های اخیر با استقبال زیادی از سوی خانواده‌ها و درمانگران مواجه شده است. در واقع خانواده‌ها و درمانگران از زمان راه‌اندازی سیستم آنلاین با مشاهده اثرگذاری این روش، به این نتیجه رسیده‌اند که شاید بتوان با استفاده از این روش و با فرسودگی کمتری نسبت به روش حضوری به نتایج ملموس‌تری رسید و حتی زمان رسیدن به نتیجه کوتاه‌تر باشد. از آنجایی که در روش گفتاردرمانی آنلاین خانواده مشارکت بیشتری در روند درمان دارد و هر هفته با نظارت درمانگر تمرینات مورد نظر را با  کودک انجام می‌دهد، می‌توان انتظار داشت که روند کار سریعتر و پر بازده‌تر باشد. البته همانطور که گفته شد بسته به شرایط این نتیجه گیری ممکن است برای خانواده‌ها و مراجعین مختلف متفاوت باشد.

گفتاردرمانی آنلاین چیست؟

روش‌های گفتاردرمانی آنلاین چیست؟

یکی از چالش‌ها و سوالات اصلی که خانواده‌ها پیش از ورود به روند گفتاردرمانی آنلاین با آن مواجه هستند این مساله هست که تمرینات در گفتاردرمانی آنلاین به چه صورتی انجام می‌شود. به صورت جزئی‌تر خانواده ممکن است با خود به این مساله فکر کند که اگر کودک من از پشت صفحه تلفن با درمانگر ارتباط نگیرد، پس چگونه قرار است روند درمان به پیش رود!؟ اما واقعیت این است که روش‌های ارائه تمرینات در گفتاردرمانی آنلاین با آنچه که در ذهن خانواده‌ها می‌گذرد تفاوت‌های زیادی دارد. از جمله روش‌های گفتاردرمانی آنلاین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تماس ویدئویی: این مورد در دسترس ترین و موثر ترین روش برای گفتاردرمانی آنلاین است. در این روش خانواده و درمانگر در طول هفته از طریق تماس ویدئویی با  یکدیگر ارتباط گرفته و معمولا خانواده قبل از آن فیلمی از روند اجرای تمرینات را در منزل برای درمانگر می‌فرستد و درمانگر نقاط ضعف و قوت را بررسی می‌کند و در تماس ویدیویی به خانواده یادآور می‌شود.

تماس صوتی: اگر مثلا به دلیل مشکلات اینترنت و … امکان تماس ویدیویی وجود نداشته باشد، این ارتباط از طریق تماس صوتی نیز می‌تواند برقرار شود و نکات مورد نیاز ارائه شود.

ارائه پیام صوتی و ویدئویی از سمت درمانگر: گسترش شبکه‌های اجتماعی و استفاده از آن‌ها برای پیش بردن گفتاردرمانی آنلاین، امکانات زیادی را در اختیار خانواده‌ها و درمانگران قرار داده است. یکی از این موارد امکان ارسال مشاوره و نکات مورد نظر از طریق پیام صوتی و ویدیویی از طزیق اپلیکیشن‌هایی مانند واتس اپ و تلگرام است.

البته همانطور که گفته شد نوع و شدت اختلال، سن کودک و سایر شرایط در تعیین این که گفتاردرمانی آنلاین به چه صورتی انجام شود، موثر است. مثلا اگر کودک درگیر اختلال تلفظ باشد شرایط متفاوت است تا زمانی که کودک درگیر اختلال لکنت یا تاخیر گفتار باشد!

مزایای گفتاردرمانی آنلاین

 گفتاردرمانی آنلاین نسبت به روش کلاسیک و حضوری گفتاردرمانی مزیت‌های زیادی دارد و همین مزیت‌ها موجب شده که گرایش خانواده‌ها به استفاده از روش آنلاین بیشتر شود. از جمله مزایای روش آنلاین گفتاردرمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ارزیابی دقیق و طبیعی: طبیعتا کودک در محیط طبیعی خانه و در حضور والدین و سایر اعضای خانواده، شرایط خود را دقیق تر بروز می‌دهد تا زمانی که در محیط کلینیک باشد. و این مساله می‌تواند دست درمانگر و خانواده را برای اعمال تغییرات از طریق روش‌های درمانی بازتر کند.

راحتی: تصور کنید در محیط خانه نشسته باشید و بدون اینکه لازم باشد لباس بپوشید، از محیط خانه بیرون روید و مسافتی را از میحط خانه تا کلینیک طی کنید، خدمات مورد نیاز گفتاردرمانی را دریافت کنید! طبیعتا این روش راحتی و آرامش بیشتری را برای خانواده فراهم می‌کند.

کاهش هزینه: از آنجایی که از طریق گفتاردرمانی آنلاین نیازی به پرداخت هزینه رفت و آمد و احیانا سایر هزینه های اضافی نیست، هزینه‌های کلی خانواده در این زمینه نسبت به روش کلاسیک و حضوری گفتاردرمانی کاهش می‌یابد.

درمان موثرتر: گفتاردرمانی آنلاین  بواسطه افزایش مشارکت خانواده در فرآیند درمان و اصلاح نقاط ضعف، تاثیر برنامه‌های درمانی را بالاتر می‌برد. این مساله استقبال خانواده‌ها از این روش را بیش از پیش بالاتر برده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره