مزایا و معایب رشته کاردرمانی

مزایا و معایب رشته کاردرمانی

اگر قصد ادامه تحصیل در رشته کاردرمانی را دارید و یا می خواهید برای آشنایی بیشتر با آن، از مزایا و معایب رشته کاردرمانی مطلع شوید، پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید.

معرفی رشته کاردرمانی

قبل از توضیح مزایا و معایب رشته کاردرمانی، به معرفی آن می پردازیم. رشته کاردرمانی زیر مجموعه ای از رشته توانبخشی است و برای اولین بار در سال 1350 وارد ایران شد. تخصص کاردرمانی به افراد معلول ذهنی، فیزیکی، رشدی و افراد ناتوان کمک می کند تا در انجام فعالیت های حرکتی تا حد زیادی از دیگران بی نیاز شوند. کاردرمانگر با ارائه تمرینات موثر، افراد ناتوان را یاری می دهد تا راحت تر زندگی خود را ادامه دهند و به نوعی مستقل باشند. البته تمرینات کاردرمانی و درمان های موثر آن، مشکل بیماران را به صورت کامل حل نمی کند؛ و تنها کمک می کند تا فرد اوتیسمی یا معلول بتواند کارهای شخصی خود را راحت تر انجام دهد.

کاردرمانگر به بیمار کمک می کند توان حرکتی او افزایش یابد و در نتیجه مشکلات روحی ناشی از بیماری کاهش پیدا کند.

بازار کار رشته کاردرمانی

بازار کار رشته کاردرمانی و زیرمجموعه های توانبخشی در ابتدای ورود به ایران چندان پرتقاضا نبود. اما امروزه به دلیل افزایش سطح آگاهی مردم و احساس نیاز به این تخصص، بازار کار رشته کاردرمانی رونق بیشتری گرفته. البته همچنان تعداد تخصص این رشته در کشور کم و فرصت شغلی بسیار زیاد است.

مراکز متعددی همچون بهزیستی، بیمارستان ها، کلینیک های توانبخشی و… به دنبال جذب افراد کاردرمانگر هستند. پس می توانیم بگوییم فارغ التحصیلان این رشته، در صورت پشتکار و تلاش از نظر ورود به بازار کار مشکلی نخواهند داشت.

فارغ التحصیلان رشته کاردرمانی اغلب در کلینیک های خصوصی توانبخشی مشغول به کار می شوند.

فرد کاردرمانگر چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

1- داشتن صبر و حوصله فراوان

2- آگاهی کامل به مهارت های مشاهده ای و ارتباطی

3- توانایی ایجاد انگیزه و تشویق بیماران

4-  توانایی انجام کار تیمی

مزایا و معایب رشته کاردرمانی چیست؟

  • لازم است متقاضیان توانبخشی، مزایا و معایب رشته کاردرمانی را قبل از ورود به آن بررسی کنند. مهمترین ویژگی کاردرمانگر داشتن صبر و حوصله فراوان است. کاردرمانگر مدام با افراد ناتوان و معلول سر و کار دارد و آنها علاوه بر اینکه از مشکلات حرکتی رنج می برند، روحیه بسیار حساسی دارند. ممکن است تمرینات لازم را با تعویق انجام دهند و توجه به توصیه های کاردرمانگر برای آنها سخت باشد.

به همین خاطر هنگام بررسی مزایا و معایب رشته کاردرمانی باید از مشکلات روحی و ناسازگاری مراجعین مطلع باشید.

  • از سختی های رشته کاردرمانی این است که کاردرمانگر برای ارائه خدمات به بیمار، ممکن است ساعت ها سرپا باشد و به این ترتیب بیماری هایی همچون پا درد و کمردرد را به وفور تجربه کند.
  • با وجود اینکه بازار کار رشته کاردرمانی نسبتاً خوب است، اما این گروه شانس استخدام کمتری نسبت به پرستارها و سایر رشته های پیراپزشکی دارند و معمولاً در مراکز خصوصی و نیمه دولتی مشغول کار خواهند شد.
  • یکی دیگر از سختی های رشته کاردرمانی فرسودگی و خستگی بیش از حد است. به دلیل اینکه کاردرمانگر باید همپای بیمار باشد و در انجام تمام حرکات، او را همراهی کند، به شدت خسته خواهد شد.
  • از مزایای رشته کاردرمانی درآمد بالای آن است. با وجود اینکه افراد فارغ التحصیل این رشته کمتر در مکان های دولتی استخدام می شوند، اما در کلینیک های خصوصی می توانند درآمد بیشتری کسب کنند.

در صورت مهیا بودن شرایط، علاوه بر مطب، کاردرمانگرها می توانند به منازل بیماران رفته و با آنها کار کنند. به این ترتیب درآمد بیشتری هم کسب خواهند کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره