علائم اختلال حسی در کودکان

علائم اختلال حسی در کودکان

اختلال حسی یک مشکل مربوط به اعصاب است که دارای طیف گسترده ای می باشد. این بیماری برای هر شخصی میتواند منحصر به فرد باشد. پس هیچ درمان گروهی برای این اختلال وجود ندارد. برای درمان این مشکل باید به صورت شخصی با کودک کار شود. اختلال حسی دارای دو طیف اصلی می باشد و هر کودکی می تواند یک یا همه علائم مربوط به این اختلال را دارا باشد. در این مقاله ما قصد داریم تا شما را با علائم اختلال حسی در کودکان آشنا کنیم. همراه ما باشید.

اختلال حسی چیست؟

اختلال حسی که به آن SPD نیز گفته می شود با تاثیر بر اعصاب و گیرنده ها نحوه ای که شما جهان را درک می کنید تحت تاثیر قرار می دهد. اختلال حسی به دو صورت بیش حسی و کم حسی درک می شود. افراد درگیر با بیش حسی همه محرک ها را بیشتر از آن چیزی که هست حس می کنند. این مسئله باعث می شود تا به عنوان مثال یک لمس ساده برای آنها دردناک و یا آزار دهنده بنظر برسد. البته اختلال حسی فقط مربوط به حس لامسه نمی باشد. این مشکل می تواند در ارتباط با بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی و… نیز درک گردد. نوع دیگر اختلال حسی به کم حسی مربوط می شود. بدین گونه که افراد در درک محرک های محیطی به اندازه کافی ناتوان می شوند. این مشکل نیز می تواند مربوط به حواس بینایی، شنوایی، بویایی ،لامسه و… باشد.

اختلال حسی در کودکان چگونه شناسایی می شود و علائم اختلال حسی در کودکان چیست؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم این اختلال دارای دو وجه بیش حسی و کم حسی است. پس باید علائم را از لحاظ نوع درگیری با اختلال جدا سازی کرد و سپس به توضیح آن پرداخت.

  • علائم بیش حسی در کودکان مبتلا به اختلال حسی به شرح زیر است:
  • کودک درگیر با  SPD ممکن است که لمس های ساده را آزار دهنده توصیف کند. به عنوان مثال ممکن است از وجود لباس روی پوستش احساس خارش و یا سوزش فراوان کند. همچنین ممکن است همیشه حضور لباس را بر تن خود به صورت آزار دهنده ای حس کند.
  • نور های عادی که در طول روز برای دیگر کودکان آسیب زا نیستند برای او زننده بنظر می آیند.
  • کودک مبتلا به اختلال حسی صداها را آزار دهنده می داند و از صداهای کمی بلند احساس ناخوشایندی به او دست می دهد.
SPD یا اختلال حسی چیست و چه علائمی دارد؟
  • در آن سوی دیگر اختلال کودک ممکن است دارای کم حسی باشد. علائم اختلال حسی در کودکان دارای کم حسی به شرح زیر می باشد:
  • کودک به نورها پاسخ ضعیفی نشان می دهد. در نتیجه به سمت لوازمی که نور بالایی از خود متصاعد می کنند جذب می شود.
  • ممکن است که فرد نسبت به صداها واکنش پایینی نشان دهد و بی مهابا به کار خود ادامه دهد.
  • کودک در گیر با SPD در راه رفتن و کنترل حرکاتش دچار مشکل است. ممکن است که کودک حرکت اشک و آبریزش بینی را بر صورت خود حس نکند.
  • یکی دیگر از علائم اختلال حسی در کودکان ناتوانی در حفظ تعادل و ترسیدن از معلق بودن است. به عنوان مثال کودک از تاب به شدت می ترسد. زیرا حواسش برای حفظ تعادل و وضعیت به صورت عادی عمل نمی کنند. به طور کلی برخی از متخصصان ناتوانی در انجام فعالیت هایی مثل ناتوانی در کنترل اشیا را نیز به این مسئله مربوط می دانند.

سخن پایانی

کودکان دارای این مسئله حساس و آسیب پذیر هستند. به هیچ عنوان آنها را برای حالاتی که دارند نکوهش نکنید. لازم است تا با مراجعه به مراکز سلامت روان و جسمانی به فکر درمان و یا کاهش این حالات در کودکتان باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره