انجام تست عدم تمرکز در بزرگسالان؛ تشخیص زود هنگام

تست عدم تمرکز در بزرگسالان

استفاده از تست عدم تمرکز در بزرگسالان و تست‎های تشخیصی دیگر در روانشناسی و روانپزشکی، جزو راه‎های تشخیص زود هنگام این اختلالات است. تست‎ها باعث صرفه جویی در وقت و هزینه مراجعه کننده می‎شود. تست‎ها در موقعیت‎های مختلف مانند قبل از آغاز جلسات، حین انجام مصاحبه یا ارزیابی نهایی ملاک تشخیصی مناسبی هستند.

تست‎ها و پرسشنامه‎ ها به عنوان ابزارهای مهمی در کلینیک‎های روانشناسی استفاده می‎شوند. برای شناخت انواع اختلال و حتی اطمینان از سلامت روان، کاربردهای گسترده‎ای دارند. برای سنین کودکی تا نوجوانی و بزرگسالی قابل استفاده هستند.

معرفی تست عدم تمرکز در بزرگسالان

در روانشناسی انواع تست عدم تمرکز در بزرگسالان توسط محققان مختلف تهیه و تدوین شده‎اند. ناگفته نماند که ممکن است برای تشخیص یک اختلال مثل ADHD چندین تست و پرسشنامه وجود داشته باشد. روانشناس، مشاور یا روانپزشک با توجه به نظر خود می‎تواند یکی از تست‎های استاندارد را انتخاب کنند.

برای انجام تست عدم تمرکز در بزرگسالان باید معیارهای تشخیصی در فرد مشاهده شوند. معیارهای تشخیص کم‎توجهی در کودکان باید 6 مورد یا بیشتر و در بزرگسالان 5 مورد یا بیشتر، در دو یا چند محیط وجود داشته باشند. چند مورد از معیارهایی که در DSM-5 بیان شده است به شرح زیر می باشند:

  • به جزئیات توجه نمی‎کند.
  • در حفظ جزئیات ناتوان است.
  • به صحبت افراد گوش نمی‎دهد.
  • لوازم ضروری برای فعالیت‎هایش را گم می‎کند.
  • قادر به انجام گام به گام فعالیت‎ها در محیط‎های مختلف نیست.

در ادامه چند تست عدم تمرکز در بزرگسالان را به شما معرفی می‎کنیم.

تست عدم تمرکز در بزرگسالان

تست عدم تمرکز IVA

تست IVA یک تست تشخیصی برای ارزیابی تمرکز و توجه است. این تست علاوه بر اجرا برای کودکان، به عنوان تست عدم تمرکز در بزرگسالان نیز استفاده می‎شود.

برای دریافت نوبت غربالگری و کارنامه رشد رایگان فرم ذیل را تکمیل نمایید.

بعد از پر کردن فرم زیر منتظر تماس همکاران برای نوبت دهی باشید.

فرم دریافت نوبت غربالگری و کارنامه رشد رایگان

ثبت اطلاعات برای دریافت نوبت غربالگری و کارنامه رشد رایگان
نکته مهم برای مراجعین خارج از ایران: جهت ارتباط با پذیرش از طریق واتس اپ 09381708285 (خانم دوستی) اقدام کنید.
    

 IVA مخفف عبارت   Integrated Visual and Auditory Continuous Performance Test است. آزمونی جهت ارزیابی یکپارچگی دیداری و شنیداری است. این آزمون توسط پزشک آن ترنر و روانشناس جان استند فورد تدوین شده است که به طور دقیق سیستم عصبی تمرکز را بررسی می‎کند. مدت زمان اجرای این آزمون 20 دقیقه است. این تست بر اساس DSM-7 تدوین شده است. اعتبار نسخه فارسی آن از 53 تا بیش از 90% گزارش شده است. این آزمون برای سنین 6 تا 96 سال مناسب است. در واقع یک آزمون کامپیوتری است.

تست عدم تمرکز مقیاس کانرز

یکی دیگر از تست‎هایی که در تشخیص نداشتن تمرکز استفاده می‎شود تست تمرکز نداشتن در بزرگسالان کانرز است. این تست در سال 1969 میلادی تدوین شد، اما خلاصه آن از روی نسخه اصلی تهیه شده است. این تست برای ارزیابی توجه، تمرکز و حتی بیش فعالی-تکانشگری دارای اعتبار است و می‎توان از آن استفاده کرد. این تست به دو شکل انجام می‎شود:

  • خودگزارشی، شامل 96 سوال
  • ارزیابی توسط مشاهده گر یا روانشناس

ملاک‎های تشخیصی و انطباقی این تست بر اساس DSM-5 است. پایایی این مقیاس در تشخیص ADHD رضایت بخش است. در این تست 9 خرده مقیاس وجود دارد. ارزیابی‎هایی مختلفی از رفتارهای گوناگون فرد انجام می‎شود. این ارزیابی‎ها عبارتند از:

  • مشکل در تمرکز و حافظه
  • بیش فعالی و بی‎قراری
  • تکانشگری و ضعف هیجان
  • مشکل در خود پنداره شخص

تست ارزیابی عدم تمرکز T.O.V.A

انجام تست عدم تمرکز در بزرگسالان T.O.V.A، یکی دیگر از تست‎های ارزیابی عدم تمرکز است که با استقبال مواجه شده است. یکی از معتبرترین تست‎ها برای ارزیابی عصبی تمرکز می‎باشد. در این تست محرک‎های دیداری و شنیداری مورد سنجش قرار می‎گیرند. این تست علاوه بر اینکه برای بزرگسالان کاربرد دارد برای کودکان نیز قابل استفاده است.

برای تشخیص میزان عدم تمرکز فرد با این تست، به تاریخچه‎ای دقیق، مصاحبه و گزینه‎های دیگری نیاز داریم. به عبارت دیگر این تست به تنهایی قادر به تشخیص دقیق نیست. این تست می‎تواند با دقت 90% در تشخیص، افراد مبتلا به ADHD را شناسایی ‎کند.

تست عدم تمرکز در بزرگسالان T.O.V.A دو ویژگی مهم دارد، این ویژگی‎ها عبارتند از:

  • عدم وابستگی به زبان
  • دارای دو شرط مهم: ارائه کم محرک هدف اول و ارائه زیاد محرک هدف دوم است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره