ماساژ صورت کودک برای حرف زدن

ماساژ صورت کودک برای حرف زدن

نظر کارشناسان و متخصصان درباره ماساژ صورت کودک برای حرف زدن متفاوت است. برخی ماساژ ها را بی‌تأثیر و برخی دیگر آنها راهی موثر برای حل کردن مشکلات گفتاری می دانند.

 ماساژ بخشی از برنامه‌های توانبخشی برای بازیابی و عادی سازی نمودن عملکرد گفتار است. این ماساژ ها هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان تجویز می‌شوند. این رویکرد شامل تمریناتی در حوزه صدا و تنفس و همچنین ماساژ مستقیم عضلات صورت، گردن، قسمت هایی از دستگاه گفتار، زبان، لب‌ها و گونه‌ها از داخل می باشد.

چرا به ماساژ صورت در گفتار درمانی نیاز داریم؟

 ماساژ های گفتار درمانی به روش هایی اشاره دارد که عمل مکانیکی فعال بر عضلات و اندام های دستگاه گفتار و زبان شامل زبان، لب ها، کام، گونه ها و صورت به طور کامل یا جزئی است.

برای دریافت نوبت غربالگری و کارنامه رشد رایگان فرم ذیل را تکمیل نمایید.

بعد از پر کردن فرم زیر منتظر تماس همکاران برای نوبت دهی باشید.

فرم دریافت نوبت غربالگری و کارنامه رشد رایگان

ثبت اطلاعات برای دریافت نوبت غربالگری و کارنامه رشد رایگان
نکته مهم برای مراجعین خارج از ایران: جهت ارتباط با پذیرش از طریق واتس اپ 09381708285 (خانم دوستی) اقدام کنید.
    

عملکرد کلی ماساژ های گفتار درمانی

 این ماساژ ها ماهیچه های درگیر در تولید صدا را تحریک می‌کنند تا گردش خون را بهبود ببخشند و به هدایت تکانه های عصبی و کاهش اسپاسم کمک می کنند. مراجع به سرعت از مناطق کنترل نشده آگاه می‌شود و اقدامات ماساژ به یادگیری چگونگی و نحوه مدیریت آن ها کمک می‌کند. دادن ماساژ های گفتار درمانی ارتباطات عصبی بین نتیجه و عمل را برقرار می‌کنند که به سرعت خودکار می شوند.

ماساژ دادن صورت کودک در اختلالات زیر موثر می باشد

ماساژ گفتاردرمانی برای کودکانی مناسب است که دارای نقص عصبی هستند و باعث شده لب ها، زبان و نرم کام به درستی حرکت نکنند. هدف از این ماساژ ها برای این کودکان عادی‌سازی کردن تون عضلات و توسعه حرکات گفتاری می باشد و نشان که دهد که ماساژ صورت کودک برای حرف زدن چقدر موثر می باشد.

 کودکان دارای نقص در الگوریتم جریان صدا و اختلال در تشدید که باعث می شود گفتار کودک اصطلاحاً “تو دماغی” شود.

 نقص های مکانیکی مثلاً کوتاه شدن فرنولوم زیر زبان که در برخی موارد بریده شده .

به طورکلی ۴ نوع ماساژ گفتار درمانی وجود دارد

  • کلاسیک

شامل تکنیک های سنتی می باشد. مثل نوازش، ارتعاش، ضربه زدن یا مالش دادن.

  • رفلکس سگمنتال

 مشابه روش کلاسیک است اما با در نظر گرفتن تقسیم بندی به مناطق مختلف انجام می‌شود. به عنوان مثال فقط ناحیه گردن یا فقط ناحیه صورت ماساژ داده می شود.

  • طب فشاری

به کمک آن بر نقاط فعال بیولوژیکی تاثیر می گذارند.

  • ماساژ پروب

این نوع ماساژ با کمک ابزارهای ویژه و پروب های ماساژ انجام می شود.

صرف نظر از انواع ماساژ ها ، اهداف آنها یکسان می باشد. شل کردن عضلات و یا برعکس، افزایش تون در آن ها. علاوه بر آن، ماساژ به شکل گیری حرکات هماهنگ دلخواه در زبان، لب ها، کام و …. کمک می کند. به همین دلیل اغلب از ماساژ زمانی استفاده می شود که تون عضله مختل شده است و نیاز دارد که نرمال سازی شود.

اغلب از ماساژ ها به عنوان روش های کمکی در کنار فن بیان، تنفس و … استفاده می‌شود اما گاهی هم به راهکار اصلی برای اصلاح گفتار تبدیل می شوند.

موارد ممنوع استفاده از ماساژ صورت برای کودک برای حرف زدن

هر گونه از بیماری های عفونی و پوستی، تبخال، استوماتیت و ورم ملتحمه .

ماساژ ها با چه ابزار هایی انجام می شوند؟

۱. پروب های ماساژ   

۲.دست ها

۳. گاهی برخی اشیا کمکی مثل قاشق، مسواک با موهای نرم

وظایف ماساژ صورت در گفتار درمانی

۱. عادی سازی تون عضله : تقویت عضلات دستگاه گفتاری یا تسکین اسپاسم های این عضلات.

۲. بهبود عملکرد انقباضی عضلاتی که در ساخت و تولید صدا ها نقش دارند.

۳. تحریک حس عمقی و حس در یک ناحیه مشخص : با کمک ماساژ های گفتار درمانی مراجع یاد می‌گیرد که به احساسات در لب‌ها، گونه‌ها و زبان توجه کند و حالات مختلف آن ها را تشخیص دهد. این یک مرحله مهم قبل از یادگیری چگونگی کنترل آن ها است.

۴. کاهش ترشح بزاق در کودکانی که به واسطه  بیماری های سیستم عصبی مرکزی ترشح و آبریزش بیش از حد بزاق دارند.

۵. تقویت رفلکس حلق و بهبود انقباض عضلات حلق و حنجره .

زمان ‌جلسات ماساژ های گفتار درمانی

 معمولاً ماساژهای گفتاردرمانی در بازه های ۱۰، ۱۵ و ۲۰ مرحله‌ای و به‌صورت ترجیحاً روزانه یا یک روز در میان انجام می شوند. مدت زمان یک روش بسته به سن کودک، شدت اختلال و ویژگی های فردی از ۲ الی ۵-۶ دقیقه شروع شده و به تدریج به ۱۵ الی ۲۰ دقیقه افزایش پیدا می کند.

تقریباً در هر سنی می‌توان ماساژ های گفتار درمانی را برای کودکان انجام داد. به عنوان مثال با تشخیص فلج مغزی جلسات ماساژ گفتاردرمانی در اوایل دوره نوزادی شروع می شود. در این سن هنوز گفتار وجود ندارد اما مشکل در ساختار اجزای گفتاری کودک وجود داشته و هر چه زودتر اقدام به اصلاح این مشکلات شود، بهتر است.

کودکان با اختلالات خفیف تر و کمتر معمولاً در  ۴-۵ سالگی ماساژ گفتار درمانی را شروع می کنند و در این زمان است که اصلاح گفتار نیز آغاز می شود. در هر حال نیاز به ماساژ دادن و سن شروع آن باید توسط یک متخصص پس از معاینه کودک انجام شود.

 در کودکان سن زیر سه سال یک جلسه ماساژ نباید بیش از ۱۰ دقیقه باشد. در سن ۳ تا ۵ سال ۱۵ دقیقه، در کودکانی که بالای ۶ سال دارند ۲۵ دقیقه و در بزرگسالان تا ۴۰ دقیقه می تواند ادامه داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره