علت برعکس گفتن کلمات در کودکان چیست؟

علت برعکس گفتن کلمات در کودکان

کودکان در یک بازه سنی خاص که قرار می گیرند شروع به ارتباط برقرار کردن با محیط و اطرافیان کرده و صحبت کردن را شروع می کنند. نکته قابل توجه اینجاست که این روند در برخی از کودکان با مشکل مواجه می شود. از آنجایی که اختلالات تکلم جزو شایع ترین مشکلات تکلمی است که کودکان آن را تجربه می کنند تشخیص به موقع و درمان آن بسیار ضروریست. یکی از این اختلالات جابجا گفتن کلمات است. علت برعکس گفتن کلمات در کودکان در دسته اختلالات گفتاری و نوع تلفظ صحیح کلمات می باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

توجه به اختلالات گفتاری کودکان

اختلال در تکلم با توجه به اینکه کودکان قبل از دو سالگی کم کم بیان برخی از کلمات را شروع می کنند، باید مورد توجه قرار گیرد. صحبت کردن یک اقدام جدید توسط آنهاست تا بتوانند توجه و نظر اطرافیان را به خود جلب کنند. در واقع کودک با صحبت کردن افکار خود را به دیگران القا می کند. این برقراری ارتباط ادامه پیدا می کند تا جاییکه کودک می تواند کلمات را پشت سر هم ادا کند. بعضی از کودکان در برقراری ارتباط کلامی و صحبت کردن دچار مشکل می شوند و توانایی درست گفتن آن ها را پشت سر هم ندارند. والدین با مشاهده ناهماهنگی هایی که در نوع صحبت کردن فرزندانشان مشاهده می کنند باید سریعا جهت رفع این مشکل اقدام کنند.

موارد مهم علت برعکس گفتن کلمات در کودکان

  • علت برعکس گفتن کلمات در کودکان گاهی به دلیل مشکلاتی است که در ساختار صوتی کودک پیش می آید. ضعف های مختلفی که در تار های صوتی و سیستم تنفسی پیش می آید موجب می شود تا نتواند به طور صحیح کلمات را پشت سر هم تلفظ کند.
  • جالب است بدانید که گاهی اوقات علت برعکس گفتن کلمات در کودکان می تواند زمینه های ارثی داشته باشد. شرایط خاص ژنتیکی که از والدین به کودکان انتقال می یابد مشکلاتی را در نوع بیان و ادای کلمات در سنین کودکی برای آن ها بوجود می آورد.
  • برخی از بیماری ها مانند بیش فعالی و سرطان های دهان و حنجره نیز در بروز این اختلال موثر است.
  • استرس یکی از مهم ترین علت هایی است که صحبت کردن کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. بچه هایی که در طول روز استرس های شدید را تجربه می کنند و یا در فضای دعوای والدین قرار می گیرند و مدام تنش های عصبی دارند، در صحبت کردن نیز دچار مشکل می شوند. استرس و اختلال تکلم دو موضع کاملا مرتبط هستند که در آینده نیز برای کودک مشکلات ثانویه ای را بوجود می آورند.
اختلال در تکلم

علائم هشدار دهنده به والدین کدامند؟

اختلالات گفتاری کودکان موضوعی است که والدین به راحتی می توانند متوجه آن شوند. در حقیقت علائم هشدار دهنده به والدین شامل موارد زیر است که باید به آن ها دقت شود:

  • کودک در هنگام صحبت کردن یک صدا یا آوا را چندین بار تکرار کند.
  • بیان واژه ها بسیار طولانی تر از حد معمول شود.
  • حرکاتی مانند چشمک زدن های ناگهانی یا حرکات غیر ارادی در هنگام صحبت کردن
  • و …

برعکس گفتن کلمات در کودکان چگونه درمان می شود؟

اختلال در تکلم همیشه در حدی نیست که نیاز به درمان خاصی داشته باشد و اکثر کودکان این شرایط را تجربه می کنند و طی یک بازه زمانی کوتاه خودبخود برطرف می شود. در شرایطی که والدین متوجه شوند صحبت کردن کودک طبیعی نیست و اختلالات مدام در حال تکرار شدن می باشد اقدامات لازم جهت درمان باید آغاز شود.

یک درمانگر حرفه ای در این زمینه می تواند تمریناتی را برای کودکان در نظر بگیرد. کنترل تنفس و تمرینات مربوط به تقویت عضلات و کاردرمانی های مختلف در این زمینه از جمله مواردی است که درمانگران به کار می برند.

تمرین درست صحبت کردن و آرام و پشت سر هم بیان کردن کلمات نیز نقش موثری در رفع این مشکل دارد. توجه داشته باشید که کنترل استرس و بیش فعالی کودکان نیز بسیار مهم است. کودکان مضطرب باید از فضای تنش آور به دور باشند تا در شرایطی آرام بتوانند بر این موضوع غلبه کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره