چگونه با کودکان اتیسم رفتار کنیم

چگونه با کودکان اتیسم رفتار کنیم

اتیسم یک اختلال عصبی_رشدی می ‌باشد.در افراد دارای اتیسم، بخش‌های مختلف مغز در همکاری باهم دچار مشکل می ‌شوند و شیوع آن در حال حاضر ۱ در هر ۵۹ نفر است.این اختلال در ۳ سال اول زندگی بروز کرده و شاخصه‌ های اصلی آن نقص در ارتباط و تعاملات اجتماعی، بروز رفتار های کلیشه‌ ای و رفتار های محدود و تکراری می ‌باشد.اتیسم بر درک افراد از دنیا و تعاملاتشان با افراد دیگر تاثیرات عمیقی می‌ گذارد و افراد مبتلا به این اختلال، دنیا را متفاوت تر از بقیه می‌ بینند، می ‌شنوند و حس می ‌کنند. اما چگونه با کودکان اتیسم رفتار کنیم؟ در ادامه در این مورد توضیحاتی ارائه می دهیم.

خصوصیات مشترک اختلال اتیسم:

 عدم تماس چشمی_ تاخیر در مهارت های گفتاری و ارتباطی_ وابستگی شدید به روتین های زندگی_ ناراحتی های شدید نسبت به تغییرات جزئی_ واکنش های غیر منتظره به صدا ها، بو ها، نور و لمس_ عدم درک احساسات و عواطف دیگران_ تمرکز وسواسی بر اشیا و علایق خاص_ وجود رفتار های تکراری و کلیشه‌ای_ عدم واکنش به نام خود تا ۱۲ ماهگی_ عدم اشاره به اشیا تا ۱۴ ماهگی

چگونه با کودکان اتیسم رفتار کنیم:

 وقتی کودک شما بد رفتاری می کند مثلاً کودک دیگری را کتک می زند یا صحبت و دستور شما را نادیده می‌ گیرد، احتمالاً تمایل دارید تا او را سرزنش کرده یا امتیاز خاصی را از او بگیرید.اما رفتار با کودک اتیسم اغلب به رویکرد های متفاوتی نیاز خواهد داشت.

راهکار های سنتی فرزندپروری همیشه برای کودکان مبتلا به اوتیسم موثر نیستند.کودکان اوتیسم معمولا بسته به شدت اختلال خود در درک عواقب رفتار هایشان با مشکل روبرو هستند اما در عین حال نباید قوانین و نظم و انضباط را در ارتباط با آن ها نادیده گرفت. استراتژی های ملایم و ثابت می تواند در جهت مدیریت رفتار این کودکان مفید واقع شوند و به موفقیت آن ها کمک کنند.

برای دریافت نوبت غربالگری و کارنامه رشد رایگان فرم ذیل را تکمیل نمایید.

بعد از پر کردن فرم زیر منتظر تماس همکاران برای نوبت دهی باشید.

فرم دریافت نوبت غربالگری و کارنامه رشد رایگان

ثبت اطلاعات برای دریافت نوبت غربالگری و کارنامه رشد رایگان
نکته مهم برای مراجعین خارج از ایران: جهت ارتباط با پذیرش از طریق واتس اپ 09381708285 (خانم دوستی) اقدام کنید.
    

 اصول رفتار با کودکان اوتیسم

 بسیاری از والدین کودکان اوتیسم ممکن است از رفتار فرزند خود ناامید شوند، بترسند یا خجالت بکشند. راهکار های زیر به شما در طرز رفتار با کودکان اوتیسم و حل کردن رفتار های چالش برانگیز آن ها کمک خواهد کرد:

۱. رفتار های رایج اوتیسم را درک کنید. هر زمان که درباره نحوه تربیت کودک اتیسم صحبت می‌ شود، درک رفتار های کودکان اوتیسم اولین مسئله‌ای است که باید به آن اشاره شود.ما اغلب کودکان را تنبیه می کنیم به این دلیل که به صورت آگاهانه رفتار نامناسبی از خود نشان می دهند.از طرفی کودک اتیسم ممکن است نتواند برخی از رفتار ها را کنترل کند و به همین علت نباید برای رعایت نکردن یک سری نکات تنبیه شود.برخی از رفتار های کودکان اوتیسم که ممکن است در کنترل کردن آن ها مشکل داشته باشند عبارتند از:

 گاز گرفتن دست ها و انگشت های خود_ تکان دادن دست ها_ فریاد زدن_ ضربه زدن به سر خود_ نگاه نکردن به دیگران و عدم برقراری ارتباط چشمی_ پرخاشگری های فیزیکی مانند گاز گرفتن و لگد زدن

 بسیاری از این رفتار ها ناشی از تلاش این کودکان برای بیان نیاز ها و خواسته هایشان و یا درک هنجار ها و نشانه های اجتماعی می باشد. در نتیجه بهتر است برای درک علت رفتارهای کودک تلاش کرده و در صورت لزوم از محرک هایی که باعث بروز این رفتار ها می شوند اجتناب نمایید.

۲. در رفتار با کودک اتیسم به روتین ها پایبند باشید. بسیاری از کودکانی که به اوتیسم مبتلا هستند خواهان ثبات و نظم بوده و مختل شدن روال های معمول و مواجهه با موقعیت های غیر منتظره و پیش‌بینی نشده برای آن ها مشکل ساز است. یکی از اصول رفتار با کودک اتیسم این است که به یک برنامه قابل پیش بینی پایبند باشید و تعداد فعالیت های روزمره کودک را محدود کنید.

۳.محیط را کنترل کنید. برای کودکان اوتیسم آرام و مساعد بودن محیط اطرافشان اهمیت بسیاری دارد. پر کردن محل بازی اتاق خواب کودک با اسباب بازی و اشیا مورد علاقه او می تواند احساس امنیت و راحتی بیشتری را به ارمغان بیاورد.

 همچنین سعی کنید از موقعیت هایی که می دانید ممکن است باعث تحریک کودک شود اجتناب کنید. مثلاً محیط های شلوغ و پر سر و صدا می تواند برای برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم آزاردهنده باشد.

۴. از زبان ساده استفاده کنید. ارتباط و رفتار با کودکان اوتیسم باید با استفاده از زبان و دستورالعمل های ساده انجام شود چرا که این کودکان اغلب در درک ظرافت و پیچیدگی های زبان کلامی و زبان بدن مشکل دارند.

 وقتی فرزندتان شروع به بازی می کند، به جای اینکه در مورد کاری که نباید انجام دهد صحبت کنید، به صورت کاملا شفاف و واضح به تو بگویید که چه کاری باید انجام دهد.

۵. از رفتارهای بی ضرر چشم‌پوشی کنید. انعطاف پذیر بودن در رفتار با کودکان اوتیسم از اهمیت بسیاری برخوردار است. بعضی از رفتار های کودکان اوتیسم هرچند که عجیب به نظر می‌ رسند اما مخرب و خطرناک نیستند. به عنوان مثال برخی از رفتار های خود انگیزشی مانند تکان دادن دست ها.

 اگر یک رفتار مشکل ساز به ندرت رخ می‌ دهد، مانع فعالیت های روزمره خانواده یا دیگران نمی‌ شود و به خود کودکی و سایرین آسیبی وارد نمی کند تا حد امکان آن را نادیده بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره