عمر کودکان اتیسم

عمر کودکان اتیسم

یکی از سوالات پژوهشگران و والدین کودکان دارای اتیسم ،میانگین طول عمر کودکان اتیسم است. مطالعات اندکی درباره ی این مسئله در جوامع مختلف صورت گرفته است؛ از جمله مطالعات میتوان به مطالعه ی صورت گرفته در کشور سوئد توسط موسسه ی کارولینسکا در سال 2016اشاره کرد. این مطالعه که بر روی تعداد زیادی از بزرگسالان دارای اتیسم صورت گرفت، بیان کرد که بزرگسالان دارای اتیسم در مقایسه با افراد فاقد آن به طور متوسط عمر کوتاه تری دارند.

در مطالعه ی آن ها این افراد شانزده سال زودتر و به طور میانگین در سن 54 سالگی از دنیا رفتند. آن ها در این مطالعه در این مطالعه دریافتند آنهایی که علاوه بر اتیسم دارای ناتوانی های یادگیری نیز بودند بیش از 30 سال زودتر و آنهایی که فقط اتیسم داشتند حدود 12 سال زودتر نسیت به گروه کنترل از دنیا رفتند. آنها به طور کلی نتیجه گرفتند که افراد دارای اتیسم و ناتوانی یادیگری با هم 40 برابر بیش از سایرین عمر کوتاه تری داشته و افرادی که فقط اتیسم داشتند 9 برابر زودتر از سایرین عمر کوتاه تری دارند. اما چه چیزی سبب کوتاه تر شدن عمر این افراد میشود؟ با هم به بررسی این مورد میپردازیم

علت عمر کوتاه کودکان اتیسم چیست؟

از جمله دلایل عمر کمتر در افراد دارای اتیسم مستوان به موارد زیر اشاره کرد :

1.خودکشی : خودکشی به عنوان یکی از مهم ترین دلایل مطرح میشود. این مسئله در دختران دارای اتیسم و آنهاییکه شدت اتیسمشان کمتر است بیشتر از سایر افراد دارای اتیسم میباشد. مطابق مطالعات خودکشی در افراد دارای اتیسم که مشکلات شناختی ندارند 9 برابر کل جمعیت می باشد. مطابق مجله ی اتیسم و اختلالات رشدی، افراد دارای اتیسم اعم از کودکان،نوجوانان و حتی بزرگسالان بیشتر قربانی زورگویی میشوند که این منجر به اضطراب و اختلالات افسردگی در آن ها میشود. این شرایط در کنار سایر مشکلات زندگی با اتیسم ریسک خودکشی در افراد دارای اتیسم را افزایش می دهد.

2.صدمات و آسیب هایی که فرد در طول زندگی متحمل میشود : افراد دارای اتیسم 40 برابر بیش از سایرین به دلیل آسیب عمر کوتاه تری دارند. این آسیب ها میتوانند مشکلات غرق شدگی و یا خفگی باشند. به طور مثال کودکان دارای اتیسم در بازه ی سنی 5 تا 7 سال به احتمال بیشتری در خطرفوت به دلیل خفگی فوت هستند.

چرا کودکان اتیسم عمر کوتاهی دارند ؟

3.مشکلات پزشکی و اضطراب : برخی مشکلات پزشکی در افراد دارای اتیسم مشاهده شده است. از جمله ی این مشکلات میتوان به مشاتن سیستم گوارش یعنی مشکلات معده و روده اشاره کرد. از دیگر مشکلات،بیماری های قلبی می باشند. استرس و اضطراب نیز در نتیجه ی ترس از اذیت شدن در جامعه یا تمایز به دلیل اتیسم،مشکلات حسی، و از خود بیگانگی به دلیل نقایص اجتماعی- عاطفی و محدودیت های ارتباطی، در این افراد دیده میشود و با مشکلات سلامت عمومی ارتباط دارد. به علاوه خیلی از افراد دارای اتیسم در موقعیت های روزمره ای که برای سایرین معمول بوده ، دچار کشمکش می باشند که خود این نیز منجر به افزابش میزان استرس در این افراد میشود.

حال با وجود این شرایط چه باید کرد؟ در ادامه چندین راهکار کلی مطابق با مقالات ارائه میشود.

درمان اختلال طیف اتیسم

1. مراقبت های اختصاصی

پس از تشخیص گذاری لازم است تا افراد متخصص با این افراد کار کنند.افراد متخصصی که اطلاعات کافی درباره ی ماهیت و ویژگی های اتیسم داشته باشند و نیز نحوه ی ارتباط گیری با این کودکان را به خوبی بدانند. در این صورت افراد دارای اتیسم نیز اعتماد کند تا مسائل را مطرح کنند.

2.بهبود و افزایش عوامل سلامت در این افراد

این امر ابتدا از طریق آموزش والدین،مربیان و متخصصان صورت میگیرد. به آنها در واقع آموزش داده میشود که در کنار بهبود ارتباط به عنوان آسیب محوری در اختلال طیف اتیسم به علایم ابتدایی افسردگی در آنها توجه شود. یکی از مواردی که حائز اهمیت است درمان اختلالات افسردگی و اضطراب در این کودکان است. درمان به هنگام افسردگی در این کودکان مشکلات بعدی را کاهش میدهد.

هم چنین به بزرگسالان دارای اتیسم پیشنهاد میشود ازتوصیه های حفظ سلامتی هم چون خواب منظم،ورزش و تمرین منظم،رژیم غذایی مناسب، نوشیدن میزان کافی آب و نیز بررسی های منظم سلامت عمومی و دندان ها پیروی کنند. در انتها لازم به ذکر است که خود اتیسم به تنهایی سبب کوتاه شدن طول عمر نمیشود. و رعایت موارد گفته شده و در تماس همیشگی با متخصصان مربوطه کمک شایانی در مشکلات  متعاقب خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره