کارتون برای کودکان بیش فعال

کارتون برای کودکان بیش فعال

اختلال بیش فعالی و نقص توجه، یک اختلال رفتاری شایع می‌باشد که حدود ۸ الی ۱۰ درصد کودکان به آن مبتلا هستند. احتمال وجود این اختلال در پسران سه برابر دختران است اما علت این تفاوت همچنان ناشناخته می‌ باشد. کودکان مبتلا به بیش فعالی بدون فکر عمل می ‌کنند، بیش از اندازه تکانشگر اند و در تمرکز کردن با مشکلات زیادی رو به رو هستند.آن ‌ها غالبا متوجه هستند که اطرافیان چه انتظاری از آن‌ها دارند اما براورده کردن این انتظارات برای آن‌ ها دشوار است چرا که نمی‌ توانند آرام بنشینند، دقت کنند و به جزئیات توجه داشته باشند.کارتون برای کودکان بیش فعال مفید است که ما در این مقاله به معرفی بعضی از این کارتون ها که مفید است می پردازیم

برخی از علائم بیش فعالی

  • بیش از حد معمول فعالیت و تحرک دارند
  • دائما و به راحتی حواسشان پرت شده و نمی ‌توانند حتی برای مدت کوتاهی مشغول یک عمل ثابت و واحد باشند
  • تکانشی هستند و بدون فکر و ناگهانی دست به کار هایی می‌ زنند
  • تمرکز کردن برایشان بسیار سخت و دشوار است
  • حرف شنوی کمی دارند
  • در سازمان دادن کار ها با مشکل رو به رو هستند.

علل ایجاد بیش فعالی

شاید برخی گمان کنند که مواردی مثل مصرف زیاد قند ، تماشای زیاد و بیش از حد تلوزیون، عوامل اجتماعی و محیطی مانند فقر یا مشکلات خانوادگی و رفتار والدین در ایجاد این اختلال نقش داشته باشند. اما مطالعات انجام شده، تاثیر هیچ یک از این موارد را تایید نمی کنند. البته این عوامل می ‌توانند شدت علائم را بیشتر کنند اما شواهد آنقدر قوی نیست که بتوان آن‌ ها را از عوامل ایجاد بیش فعالی دانست.

علل و عوامل ایجاد ADHD اغلب ناشناخته‌ اند اما تحقیقات نشان می ‌دهند که ژنتیک نقش ۵۰ الی ۶۵ درصدی در ابتلا به این اختلال دارد. سابقه وجودADHD  در اعضای خانواده و همچنین سابقه سایر اختلالات روانی همانند افسردگی، اضطراب، وسواس و…. در والدین، ریسک ابتلا به بیش فعالی را در کودکان افزایش می‌ دهد.

مزایای فیلم و کارتون برای کودکان بیش فعال

بسیاری از فیلم ها و کارتون ها زندگی همراه با بیش فعالی را به دقت به تصویر می کشند، و این موقعیت را برای کودک ایجاد می‌کنند تا به نوع خودش را روی صفحه تلویزیون تماشا کند! همچنین کارتون ها می توانند راه های موثری برای کنار آمدن و کنترل علائم بیش فعالی را به شکلی قابل فهم و سرگرم‌ کننده در اختیار کودکان بیش فعال قرار دهند.

 برخی از مزایای دیدن کارتون همراه با کودکان بیش فعال

۱. اختلال بیش فعالی می تواند دلیلی برای به وجود آمدن تنش و کشمکش هایی در ارتباط میان والدین و کودکان بیش فعال شود. در این میان تماشای کارتون با این کودکان به برقراری ارتباط موثر و نزدیک شدن والدین و کودک بسیار کمک کننده خواهد بود.

۲. کارتون هایی که نشان دهنده و تشویق کننده برنامه ریزی و تدبیر و تفکر هستند، الگو های مناسبی برای رفتارهای سنجیده و عاقلانه و همچنین کاهش رفتارهای تکانشگر، خشن و ناگهانی می باشند.

۳. تماشا کردن دوباره و یا چندین باره کارتون ها و صحبت درباره آن ها، موقعیتی برای توصیف و درک چگونگی و چرایی اعمال و واکنش های شخصیت های داخل کارتون فراهم می آورد.

۴. در میان فعالیت های خانوادگی متنوع و متفاوتی که وجود دارد، محتمل‌ است که کودک بیش فعال کارتون دیدن را بیشتر دوست داشته باشد و شانس بیشتری وجود دارد که بتواند این فعالیت را همراه با والدین به انتها برساند.

 برخی کارتون های مناسب کودکان بیش فعال

۱. رالف خرابکار

رالف خرابکار داستان یک “پسر بد” است که می خواهد نشان دهد می‌ تواند به بدنامی ها و شهرت خرابکاری اش غلبه کند و تبدیل به یک قهرمان شود. این کارتون نشان دهنده شخصیت هایی است که با احساساتی همچون بازدارندگی و برداشت منفی از خود در تقلا هستند. چالش هایی که کودکان و دانش آموزان بیش فعال نیز آن را تجربه می‌ کنند. همچنین کارتون می تواند در آموزش خود ارزیابی و خودکنترلی به کودکان بیش فعال کمک کننده باشد.

۲. در جستجوی نمو

این کارتون داستان پدری می باشد که باید کل اقیانوس را برای یافتن پسرش جستجو کند. شخصیتی به نام “دوری” در این کارتون وجود دارد که به راحتی حواسش پرت شده . در یاد آوری مطالب و اطلاعات مهم با مشکل روبرو است که این دو از مشکلاتی هستند که کودکان بیش فعال نیز با آن مواجه اند.

 همچنین کارتون ، هدف گذاری و برنامه ریزی را برای کودکان برجسته می کند.

۳. ویلی ونکا و کارخانه شکلات

این کارتون جذاب درباره گروهی از کودکان است که برای بازدید از یک کارخانه شکلات وارد آن می شوند. البته موظفند تا پایان این بازدید از مسیر خارج نشده و به چیزی دست نزند، موضوعی تقریبا غیر ممکن درباره اغلب کودکان!

کارتون معرفی شده در زمینه خودتنظیمی و بازدارندگی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

*توجه داشته باشید تماشا کردن تلوزیون و نگاه کردن به صفحات الکترونیکی به مقدار بیش از اندازه، برای کودکان بسیار مضر و آسیب زننده است. بنابراین حتما سعی کنید برای تماشای تلوزیون زمان خاصی داشته باشید که آن را محدود کنید و همچنین از بازی ها و سرگرمی های متنوع دیگری نیز استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره