نشانه های اوتیسم در بزرگسالان

نشانه های اوتیسم در بزرگسالان

بیماری اوتیسم یک اختلال مادام العمر است و فقط مختص کودکان نیست و بزرگسالان را نیز درگیر می کند. برخی از افراد بزرگسال مبتلا به اوتیسم قادر به تحصیل و کار هستند ولی در تعاملات اجتماعی با مشکل روبرو هستند و برخی نیز به دلیل نقایص شدید، حتی در نحصیل و اشتغال نیز با چالش مواجه هستند. در ادامه مطلب به بررسی نشانه های اوتیسم در بزرگسالان می پردازیم.

اختلال اوتیسم چیست

اوتیسم یا در خود ماندگی نوعی اختلال ذهنی است که با نام اختلال طیف اوتیسم (ASD) شناخته می‌شود.به دلیل تفاوت در شدت و علائم قابل مشاهده در هر فرد، از اختلال اوتیسم به عنوان یک طیف یاد می شود.

علائم اوتیسم بزرگسالی

بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در درجه اول با چالش های اجتماعی و مشکل در تعاملات روبرو می شوند؛ این مشکلات به دلیل تفاوت در درک آن ها از محیط و احساسات دیگران، نقص در پردازش های حسی و وجود رفتارهای تکراری و غیرمعمول مشاهده می شوند. بیماران مبتلا به اختلال طیف اوتیسم معمولا از نظر مهارت­‌های اجتماعی و ارتباطی دچار مشکل هستند. آن­ها رفتارهای ثابتی را دائما تکرار می­‌کنند و نسبت به تغییرات روزمره پذیرش ندارند. بسیاری از افراد مبتلا به ASD از نظر یادگیری، تمرکز و واکنش به اطراف با انسان­‌های عادی تفاوت‌­‌هایی دارند.

علائم مشترک بین بزرگسالان مبتلا به اوتیسم

  • چالش های ارتباطی و تعاملی: مشکل در شروع و ادامه مکالمات با دیگران و نقص در درک زبان بدن و حالات چهره ای آن ها وجود دارد. الگوی صحبت یکنواخت و بدون آهنگ خاصی پیش می رود. تماس چشمی برقرار نمی کنند و در دوست یابی و برقراری ارتباط با افراد جدید دچار چالش می شوند.
  • مشکل در روابط عاطفی: در تنظیم احساسات خود و پاسخ به احساسات دیگران و همدردی با آن ها مشکل دارد. به دلیل مشکل در درک ارتباط غیرکلامی در روابط احساسی خود چالش دارند و معمولا روابطشان عمر زیادی ندارد.
  • مشکلات گفتار و زبان : اگر فرد بزرگسال مبتلا به اوتیسم نتواند صحبت کردن خود را کنترل مدیریت کند، با مشکلات بزرگی روبرو خواهد شد.
  • علایق خاص و محدود: این افراد در زمینه های خاص و محدودی مانند تاریخ، کتاب، سرگرمی، ریاضیات و … علاقه شدیدی از خود نشان می دهند.
  • اختلال در یکپارچگی حسی: حساسیت بیش از حد یا کمتر از حد به محرک های حسی مانند بو، درد، صدا و لمس دارند.
  • اختلالات اضطرابی و اختلال خواب
  • عدم انعطاف پذیری نسبت به تغییرات: افراد مبتلا به اوتیسم تمایل زیاد به یکنواختی و نظم خاص در روتین های روزمره دارند و با تغییر در این شرایط دچار سردرگمی می شوند.
  • دست و پا چلفتگی
  • نیازمند مرتب کردن ایتم ها در یک ترتیب و ردیف خاص و تکراری
  • فقدان تئوری ذهن: افراد مبتلا به اوتیسم در درک احساسات طرف مقابل و پیش بینی دیدگاه آن ها در شرایط مختلف با چالش روبرو هستند.

نشانه های اوتیسم در بزرگسالان

معیارهای مشخص و قطعی برای تشخیص این اختلال در بزرگسالی وجود ندارد اما متخصصین مربوطه با مشاهده بخشی از تعاملات و مصاحبه با این افراد می توانند تشخیص مناسبی درین باره بدهند. تشخیص درست این اختلال و انجام اقدامات لازم و مشورت با درمانگران در بهبود کیفیت زندگی و پیشرفت این افراد در حیطه های مختلف کمک کننده است.

مزیت تشخیص اوتیسم در بزرگسالی

این تشخیص ممکن است برای چالش هایی که فرد با آن ها روبرو بوده است، تسکین بخش باشد. همچنین در ایجاد درک بهتر و حمایت مناسب توسط اعضای خانواده و دوستان و همکاران کمک کننده خواهد بود. ممکن است دسترسی به خدمات و دریافت مزایای موجود  را تسهیل کند.

چالش های حاد در بزرگسالان مبتلا به اوتیسم

برخی از افراد بزرگسال مبتلا به اوتیسم با چالش های بزرگی دست و پنجه نرم می کنند. علاوه بر مشکلاتی که افراد مبتلا به اوتیسم در شغل یابی و روابط اجتماعی خود دارند، در افراد مبتلا به اوتیسم عملکرد بالا (خفیف) نیز مشکلاتی وجود دارد. این افراد به دلیل سطح خفیف اختلال، شناخت بیشتری نسبت به شرایط ویژه خود پیدا می کنند در نتیجه با اضطراب شدید، افسردگی و مشکلات خواب مواجه می شوند و حتی ممکن است اقدام به خودکشی کنند.

درمان اوتیسم در بزرگسالی

  • دارودرمانی: در جهت کاهش و کنترل اختلالات خواب و اضطراب با نظر متخصصین تجویز می شوند.
  • گفتاردرمانی: در جهت درمان و بهبود گفتار و زبان توصیه می شود.
  • رفتاردرمانی: در جهت اصلاح رفتار .
  • خانواده درمانی: در جهت افزایش اگاهی والدین از شرایط فرد مبتلا به اوتیسم و آموزش حمایت های مورد نیاز.
  • آموزش ویژه: ارائه آموزش های خاص توسط مربیان و درمانگران در جهت بهبود روابط اجتماعی آن ها.
  • مدیریت مسائل بهداشتی و پزشکی: به دلیل مشکلات پزشکی شایع اعم از اختلالات خواب، اختلال اضطرابی و صرع نیاز است این افراد به طور مداوم تحت نظر متخصصین باشند.
  • توانبخشی حرفه ای: این خدمات در حل چالش های روبرو در زندگی این افراد همچون تحصیلات دانشگاهی و اشتغال کمک کننده هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره