مشاوره آنلاین خانواده

مشاوره آنلاین خانواده

یکی از خدمات مشاوره که امروزه به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیار پر طرفدار می باشد، مشاوره آنلاین خانواده است. مهمترین ویژگی مشاوره آنلاین عدم نیاز به حضور فیزیکی در دفتر مشاوره و جلوگیری از صرف وقت و هزینه در رفت و آمد است.

  •  جلوگیری از ابتلا شدن به ویروس کویید – 19 در شرایط کنونی.
  • در هر مکانی که باشید می توانید با مشاور خود در ارتباط باشید.
  • مشاوره آنلاین این امکان را فراهم می کند تا با درمانگری هم فرهنگ و هم زبان خود استفاده کنید.
  • برای عموم مردم با محدودیت های مختلف اعم از محدودیت های فیزیکی و حرکتی نیز قابل استفاده می باشد.
  • افرادی که به دلایل متنوعی همچون خجالت کشیدن، ترس از حضور در مکان های عمومی و یا مشهور بودن تمایلی به حضور فیزیکی در مراکز مشاوره ندارند می توانند به صورت نا شناس مشاوره بگیرند.
  • انعطاف بیشتری در ساعات و جلسات مشاوره خواهد بود.

مشاوره آنلاین خانواده چیست؟

هر روش درمانی و مشاوره ای که درمانگر یا متخصص از طریق اینترنت با مراجع در ارتباط باشد را مشاوره آنلاین یا مشاوره اینترنتی می گویند بنابراین فرایند درمان در مشاوره آنلاین با مشاوره حضوری تفاوت اساسی ندارد فقط تفاوت در شیوه ارتباط بین مراجع و درمانگر است.

نیازمندی ها برای داشتن جلسات مشاوره آنلاین خانواده چیست؟ برای مشاوره آنلاین داشتن یکی گوشی یا تبلت که به اینترنت متصل باشد کافی است تا فرد بتواند درباره مشکلات خود و دریافت مشاورات لازم از یک متخصص راهنمایی بگیرد. در مشاوره آنلاین، مشاوره تصویری بهترین گزینه می باشد، زیرا در آن مراجع و مشاور می توانند یکدیگر را مشاهده کرده و از تمام ارتباط چشمی و حالت های بدنی یکدیگر آگاهی یابند و خود را در یک جلسه شبیه سازی شده همچون مشاوره حضوری ببینند.

برای استفاده از مشاوره آنلاین باید به چه موردی توجه داشت؟ صلاحیت درمانگر: موارد بسیاری دیده شده که افرادی با تجربه کم نسبت به حیطه مورد مشاوره و بدون داشتن توانایی لازم اقدام به انجام درمان کرده اند و نه تنها باعث بهبود اوضاع مراجع نشده اند بلکه وضعیت وی را حاد تر کرده ، راه درمان فرد را دشوار تر نموده اند و باعث اتلاف وقت و هزینه می شوند. بررسی مجوز های قانونی و یا تخصص درمانگر پیش از دریافت مشاوره در این زمینه می تواند بسیار مفید باشد.

مشاوره آنلاین چه روش هایی دارد؟

امروزه به خاطر وجود انواع شبکه های اجتماعی مشاوره ایمیلی تقریباً از رده خارج شده است. در حال حاضر مهم ترین شیوه های مشاوره آنلاین عبارتند از:

جلسات آنلاین صوتی: این روش همان مشاوره تلفنی است با این تفاوت که امکان برقراری تماس از راه دور با هزینه مناسب تر وجود دارد.

جلسات آنلاین نوشتاری : این روش همان چتی است که شما در تلگرام یا واتس اپ با دوستان خود انجام می دهید. عیب مهم این روش این است که درمانگر و مراجع باید از سرعت تایپ بالایی برخوردار باشند که اکثر افراد این مهارت را ندارند. به همین دلیل در این روش بازدهی جلسه کمتر از مشاوره حضوری و ارتباط کلامی است. تحقیقات نشان داده است که بازدهی چت نوشتاری حدود یک سوم چت صوتی است. در یک ساعت مکالمه حدود 6000 کلمه رد و بدل می شود در صورتی که در چت نوشتاری این تعداد به 2000 کلمه کاهش پیدا می کند.

جلسات آفلاین: در این روش مراجع سؤال یا مشکل خود را مطرح می کند و درمانگر بعداً و در زمان دیگری به آن پاسخ می دهد. این روش شبیه ارتباط از طریق ایمیل است که پیش از این مرسوم بود. این روش برای افرادی مناسب است که مشکل جدی ندارند و نیاز به راهنمایی و مشاوره در چند زمینه جزئی را دارند.

تماس تصویری : این روش کامل ترین شیوه مشاوره آنلاین است و بیشترین شباهت را به مشاوره حضوری دارد. چون مراجع و درمانگر می توانند یکدیگر را ببینند و با هم صحبت کنند.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم به صورت خلاصه درباره مشاوره آنلاین و فواید آن صحبت کنیم. اگر در شهر یا کشور دیگری زندگی می کنید و به درمانگر متبحر دسترسی ندارید، یا اگر صحبت کردن درباره مشکلات تان و یا رفت و آمد برایتان سخت است می توانید از مشاوره آنلاین استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره