درمان اتیسم در آمریکا

درمان اتیسم در آمریکا

به صورت کلی متدها و روش‌های مداخله در اتیسم در اکثریت کشورهای جهان اشتراکات فراوانی دارد اما در بعضی کشورها مثلا آمریکا ممکن است به لحاظ هزینه، سبک و … تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. البته همانطور که می‌دانید اتیسم درمان قطعی ندارد و در این زمینه بیشتر آموزش، مداخله و … با استفاده از توانبخشی مطرح است.

نکته قابل توجه این است که به واسطه تعداد زیاد خانواده‌های ایرانی و فارسی زبان ساکن در آمریکا، اهمیت برنامه‌های درمانی و آموزشی که در این کشور به کار می‌رود برای این خانواده‌ها قابل توجه است. در این مطلب به بررسی این تفاوت‌ها و اشتراکات و همچنین نکاتی که در این مسیر لازم است مورد توجه قرار گیرند، می‌پردازیم.

هزینه‌های درمان اتیسم در آمریکا

اتیسم جدا از دغدغه‌ها و دل نگرانی‌هایی که برای خانواده‌ها و بعضا خود فرد مبتلا به اتیسم دارد، از نظر هزینه نیز ممکن است شرایط سنگین و پر دغدغه‌ای را برای خانواده ایجاد کند. در ایران اکثریت این هزینه بر عهده خود خانواده است، هرچند در سال‌های اخیر طرح‌های حمایتی چه از سوی دولت، چه از سوی انجمن‌های مردمی و خیریه این شرایط و هزینه‌ها را برای خانواده فرد مبتلا به اتیسم راحت‌تر از قبل نموده است.

در سایر کشورها از جمله آمریکا نیز به صورت کلی شرایط به همین صورت است اما در کشوری مثل آمریکا به واسطه حمایت رسانه‌ای و عمومی از افراد مبتلا به اتیسم و همچنین تلاش‌های گسترده سازمان‌های خیریه و بهزیستی و نیز طرح‌های حمایتی از سوی دولت، دغدغه خانواده در این زمینه تا حدودی برطرف می‌شود.

بر طبق گزارش برخی رسانه‌ها در سال گذشته حدود 286 میلیارد دلار در کشور آمریکا صرف نگهداری و مراقبت از افراد مبتلا به اتیسم شده است که البته در سه سال آینده این هزینه ممکن است به حدود 460 میلیارد دلار برسد.

مقایسه هزینه های درمان اتیسم و بیماری های دیگر

پائول لی مدرس علوم بهداشت عمومی در دانشگاه  Davis در یک اظهار نظر تحقیقی، هزینه‌های جاری طیف اتیسم برای خانواده‌ها را بیشتر از دو برابر هزینه‌های مربوط به یک بیماری مانند سکته قلبی و فشار خون دانسته و همچنین در شرایطی ممکن است با هزینه‌های سنگین یک بیماری همچون دیابت برابری کند. او به همین دلیل از عموم، رسانه ها، دولت و … خواسته افراد طیف اتیسم به خصوص در کشورش آمریکا را بیشتر مورد توجه قرار دهند تا به کمک همدیگر بهترین شرایط برای آن‌ها ایجاد شود.

او همچنین تاکید زیادی بر مداخله به موقع و در سنین پایین برای کودکان طیف اتیسم داشته است تا از همان سنین کودکی و با قرار گرفتن تحت آموزش مناسب بتوان بعدها به اشتغال این افراد کمک کرده و هزینه‌های زندگیشان کاهش یابد.

تازه‌ترین پژوهش‌ها درباره اوتیسم در آمریکا

پژوهش بزرگی که بنیاد بهداشتی غیر دولتی کایزر پرمنت آمریکا در سال 2015 آغاز کرده است، نتایج جدید و شگفت انگیزی را در زمینه اتیسم و دلایل آن، بروز داده است. این بنیاد یکی از بزرگترین نهادهای دخیل در حوزه بهداشت و سلامت در آمریکا است که گستردگی زیادی در این کشور دارد. بنا بر این تحقیق میزان ابتلا به اتیسم در آمریکا حدود 1 در هر 68 تولد است که این میزان تقریبا رشد 120 درصدی نسبت به حدود 20 سال پیش داشته است.

این بنیاد از سال 2015 پروژه‌ای بزرگ را برای کشف علت اتیسم آغاز نموده است که در این مسیر از همین آمارها نیز کمک گرفته است و از اطلاعات بیولوژیکی، سلامتی و شخصی حدود 5 هزار نفر از خانواده‌های کودکان اتیسم در آمریکا استفاده کرده است.

هرچند تاکنون تحقیقات متعدد این بنیاد و نیز سایر پروژه‌ها در این زمینه، برای کشف علت‌های اختصاصی اتیسم، به انجام نرسیده است، اما همین تحقیقات توانسته است آگاهی خانواده‌ها را در این زمینه بالا ببرد و شرایط را برای آنها راحت‌تر از قبل نماید.

روش‌های درمانی اوتیسم در امریکا

همانگونه که در ابتدا گفته شد روش‌های درمانی و مداخله اتیسم در امریکا نیز مانند اکثریت کشورهای دنیا و بر اساس پایه‌های علمی صورت میگیرد. هرچند در شرایطی ممکن است این روش‌ها ساختارمندتر و مدون‌تر انجام شود.

اولین روش درمانی برای کودکان اتیسک در آمریکا روش  TEACCH است. در واقع این روش به معنی درمان و آموزش کودکان اوتیستیک و ناتوانی‌های ارتباطی مرتبط با این بیماری است.پایه این روش بر اساس تطبیق محیط زندگی کودک با خودش است نه اینکه کودک خود را با محیط وفق دهد.

همچنین روشهای دیگر مانند ABA ، فلور تایم و PRT  نیز برای کودکان اتیستیک در آمریکا به کار می‌رود که همانگونه که گفته شد ممکن است ساختارمندتر از سایر کشورها انجام شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره